پرسش :
آیا فرایند جهانی شدن با حکومت جهانی امام مهدی، هم گرایی دارد؟
شرح پرسش :
پاسخ :
شرح پرسش:
پروژه جهانی سازی یا فرایند جهانی شدن با حکومت جهانی امام مهدی علیه السلام، هم گرایی دارد یا واگرایی؟
پاسخ:
برای رسیدن به پاسخی مناسب در این رابطه ابتدا میبایست ویژگیهای جامعه مهدوی را از نظر گذراند آنچه در منابع و متون دینی و روایی ما در خصوص حکومت مهدوی وجود دارد گویای آن است که رکن اصلی و خمیرمایه بنیادین حرکت جهانی امام زمان علیه السلام گسترش همه جانبه و تقویت و توسعه توحید و یگانهپرستی و در کنار آن مبارزه فراگیر و مستمر با همه تفکرات و جریانات انحرافی و الحادی است. در نهضت مهدوی آموزهها و تعالیم فراموش شده پیامبران الهی زنده شده و از پیرایههای خرافی و تحریفها پاک میگردد. حکومتی یگانه و واحد بر اساس قوانین و معیارهای الهی برپا میگردد و کلیه دستگاه های استبدادی در نهاد حکومت و قدرت زایل میگردد و از بین میرود.
در حکومت مهدوی محرومان و مستضعفان و بندگان صالح و مؤمن خداوند از جایگاه رفیعی برخوردارند. نظام فرهنگی مرکب از ارزشها و هنجارها، عقاید و باورها، آرمانها و... براساس آموزههای قرآن کریم و سنت معصومین علیهم السلام شکل میگیرد و همه اجزاء و عناصر اجتماعی متأثر از این نظام فرهنگی است. عدالتجوئی و عدالتخواهی و تلاش در راستای برقراری عدالت و رفع کلیه مظاهر ظلم و بیعدالتی از جمله ارکان حکومت امام زمان علیه السلام است. مبارزه همه جانبه و مستمر با منکرات و عوامل اجرائی و شیوع آن از جمله برنامهها و سیاستهای اصولی در حکومت جهانی مهدوی است.
رشد و توسعه همه جانبه و فراگیر در همه ابعاد و شئون اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... بهرهکشی از منابع طبیعی، توزیع عادلانه فرصتهای اجتماعی و برقراری روابط صمیمانه و صلحآمیز همراه با عظمت و شوکت جامعه اسلامی در سطح بینالملل، ایجاد روابط صمیمانه و دوستی متقابل در بین افراد و در سطح فرد و... همه و همه از جمله خصوصیات و ویژگیهای جامعه آرمانی اسلام است و رکن اصلی همه آنها را حکومت و مدیریت سیاسی واحد در سطح جهانی تشکیل میدهد.
آنچه تا کنون بیان شد گویای آن است که درحکومت مهدوی همه متغیرها و الگوها برآمده از دین و در راستای تحقق و تحکیم بنیانهای دینی میباشد که خصیصه اصلی جامعه مهدوی است. در موضوع جهانی شدن، متغیرها و الگوهایی را میتوان به عنوان نمونه ذکر نمود؛ از جمله آنها شکسته شدن مرزهای ملی و فرهنگی و به جای آن تداخل آنها و تلاش در زمینه ایجاد و تفاهم بر اصول مشترک فرهنگی و دست کشیدن از باورها، ارزشها و هنجارهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... افزایش ارتباطات و تعاملات جهانی و نزدیک کردن آن از حیث زمان و مکان به کمک وسایل و فنآوریهای جدید ارتباطی و الکترونیکی، تبدیل نهادهای اجتماعی و ملی به نهادهای جهانی و توافق جهانی ملتها بر باورها و ارزشهای مشترک و یکسانسازی جهانبینیها، کاهش و حذف سنتها و عناصر اجتماعی هویتساز، ایجاد و گسترش سازمانهای جهانی و تأکید بر نهادهای سیاسی ـ اقتصادی جهانی، ایجاد و تأکید بر روابط اقتصادی جهانی و پول جهانی به عنوان ابزار مبادله اقتصادی و... دقت و تأمل در فرآیند جهانی شدن و جهانیسازی مبتنی بر اصل حذف دین و باورها و سنتهای دینی و به جای آن تأکید بر سکولاریسم، دموکراسی و پلورالیزم است.
با توجه به بیان خصوصیتها و ویژگیها در دو نوع حکومت و نگرش، معلوم میگردد که این دو از جهاتی شبیه به یکدیگر و در نتیجه همگرایی دارند. این همگرایی و شباهت در اصل کل جهانی شدن و وحدت جهانی استوار است اما در تعیین محتوا و الگوها کاملا مغایر با یکدیگرند زیرا آنچه امروزه به عنوان جهانی شدن مطرح است فیالواقع «غربی شدن» را تبلیغ و ترویج میکند. روش و مَنشی که به دنبال حذف دین و آموزههای دینی و ملی جوامع و فرهنگهای محلی و ملی است و به جای آن حاکمیت جهانبینی سکولار و عاری از این که از دستگاههای تبلیغاتی غرب به خورد جوامع و ملل داده میشود. بنابراین در تعیین محتوای جهانی شدن واگرایی جدی و اصولی وجود دارد.
منبع: www.eporsesh.com
شرح پرسش:
پروژه جهانی سازی یا فرایند جهانی شدن با حکومت جهانی امام مهدی علیه السلام، هم گرایی دارد یا واگرایی؟
پاسخ:
برای رسیدن به پاسخی مناسب در این رابطه ابتدا میبایست ویژگیهای جامعه مهدوی را از نظر گذراند آنچه در منابع و متون دینی و روایی ما در خصوص حکومت مهدوی وجود دارد گویای آن است که رکن اصلی و خمیرمایه بنیادین حرکت جهانی امام زمان علیه السلام گسترش همه جانبه و تقویت و توسعه توحید و یگانهپرستی و در کنار آن مبارزه فراگیر و مستمر با همه تفکرات و جریانات انحرافی و الحادی است. در نهضت مهدوی آموزهها و تعالیم فراموش شده پیامبران الهی زنده شده و از پیرایههای خرافی و تحریفها پاک میگردد. حکومتی یگانه و واحد بر اساس قوانین و معیارهای الهی برپا میگردد و کلیه دستگاه های استبدادی در نهاد حکومت و قدرت زایل میگردد و از بین میرود.
در حکومت مهدوی محرومان و مستضعفان و بندگان صالح و مؤمن خداوند از جایگاه رفیعی برخوردارند. نظام فرهنگی مرکب از ارزشها و هنجارها، عقاید و باورها، آرمانها و... براساس آموزههای قرآن کریم و سنت معصومین علیهم السلام شکل میگیرد و همه اجزاء و عناصر اجتماعی متأثر از این نظام فرهنگی است. عدالتجوئی و عدالتخواهی و تلاش در راستای برقراری عدالت و رفع کلیه مظاهر ظلم و بیعدالتی از جمله ارکان حکومت امام زمان علیه السلام است. مبارزه همه جانبه و مستمر با منکرات و عوامل اجرائی و شیوع آن از جمله برنامهها و سیاستهای اصولی در حکومت جهانی مهدوی است.
رشد و توسعه همه جانبه و فراگیر در همه ابعاد و شئون اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... بهرهکشی از منابع طبیعی، توزیع عادلانه فرصتهای اجتماعی و برقراری روابط صمیمانه و صلحآمیز همراه با عظمت و شوکت جامعه اسلامی در سطح بینالملل، ایجاد روابط صمیمانه و دوستی متقابل در بین افراد و در سطح فرد و... همه و همه از جمله خصوصیات و ویژگیهای جامعه آرمانی اسلام است و رکن اصلی همه آنها را حکومت و مدیریت سیاسی واحد در سطح جهانی تشکیل میدهد.
آنچه تا کنون بیان شد گویای آن است که درحکومت مهدوی همه متغیرها و الگوها برآمده از دین و در راستای تحقق و تحکیم بنیانهای دینی میباشد که خصیصه اصلی جامعه مهدوی است. در موضوع جهانی شدن، متغیرها و الگوهایی را میتوان به عنوان نمونه ذکر نمود؛ از جمله آنها شکسته شدن مرزهای ملی و فرهنگی و به جای آن تداخل آنها و تلاش در زمینه ایجاد و تفاهم بر اصول مشترک فرهنگی و دست کشیدن از باورها، ارزشها و هنجارهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... افزایش ارتباطات و تعاملات جهانی و نزدیک کردن آن از حیث زمان و مکان به کمک وسایل و فنآوریهای جدید ارتباطی و الکترونیکی، تبدیل نهادهای اجتماعی و ملی به نهادهای جهانی و توافق جهانی ملتها بر باورها و ارزشهای مشترک و یکسانسازی جهانبینیها، کاهش و حذف سنتها و عناصر اجتماعی هویتساز، ایجاد و گسترش سازمانهای جهانی و تأکید بر نهادهای سیاسی ـ اقتصادی جهانی، ایجاد و تأکید بر روابط اقتصادی جهانی و پول جهانی به عنوان ابزار مبادله اقتصادی و... دقت و تأمل در فرآیند جهانی شدن و جهانیسازی مبتنی بر اصل حذف دین و باورها و سنتهای دینی و به جای آن تأکید بر سکولاریسم، دموکراسی و پلورالیزم است.
با توجه به بیان خصوصیتها و ویژگیها در دو نوع حکومت و نگرش، معلوم میگردد که این دو از جهاتی شبیه به یکدیگر و در نتیجه همگرایی دارند. این همگرایی و شباهت در اصل کل جهانی شدن و وحدت جهانی استوار است اما در تعیین محتوا و الگوها کاملا مغایر با یکدیگرند زیرا آنچه امروزه به عنوان جهانی شدن مطرح است فیالواقع «غربی شدن» را تبلیغ و ترویج میکند. روش و مَنشی که به دنبال حذف دین و آموزههای دینی و ملی جوامع و فرهنگهای محلی و ملی است و به جای آن حاکمیت جهانبینی سکولار و عاری از این که از دستگاههای تبلیغاتی غرب به خورد جوامع و ملل داده میشود. بنابراین در تعیین محتوای جهانی شدن واگرایی جدی و اصولی وجود دارد.
منبع: www.eporsesh.com
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}