پرسش :
آیا قرآن مخالف قول به رجعت است؟
شرح پرسش :
پاسخ :
شرح سوال:
دهلوى مى گوید: مطابق برخى از آیات رجعت انسان به این دنیا امکان پذیر نیست زیرا خداوند متعال درخواست کسانى را که تقاضاى رجوع به دنیا را نموده اند رد کرده است آنجا که مى فرماید: قال رب ارجعون * لعلى اعمل صالحا فیما ترکت کلا اءنها کلمة هو قائلها و من ورائهم برزح الى یوم یبعثون(1)؛ مى گوید: پروردگار من ! مرا باز گردانید. شاید در آنچه ترک کردم [و کوتاهى کردم] عمل صالحى انجام دهم . [ولى به او مى گویند] چنین نیست این سخنى است که او به زمان مى گوید [و اگر باز گردد کارش همچون گذشته است]، و پشت سر آنان برزخى است تا روزى که برانگیخته شوند. آیا طبق این نظر قرآن مخالف قول به رجعت است؟
پاسخ:
1- مورد بحث رجعت گروهى خاص از مومنین و فاسقین است در حالى که آیه عموم و اطلاق دارد، لذا مى توان اطلاق آن را به اخبار متواتر رجعت برخى از افراد تقیید زد.
2- ظهور آیه در تقاضاى رجوع به دنیا قبل از مرگ و هنگام دیدن ملک الموت است نه بعد از مرگ، و مورد رجعت بعد از مرگ است.
3- آیه ظهور در عدم تحقق رجعت در این دنیا با طلب کافر دارد و منافات ندارد که با امت هاى پیشین چنین اتفاقى افتاده است.
4- آیات بسیارى نص در تحقق رجعت در این دنیا دارد و لذا بر فرض ظهور آیه مورد نظر در عدم رجوع باید ظهور آن را تاویل نمود، زیرا نص مقدم بر ظاهر است.
5- آیه اخص از مدعى است ، زیرا مربوط به درخواست رجعت از طرف کفار است، در حالى که مورد بحث اعم است.
پی نوشت:
1- سوره مومنون، آیات 99 و 100.
منبع: موعود شناسی و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران
شرح سوال:
دهلوى مى گوید: مطابق برخى از آیات رجعت انسان به این دنیا امکان پذیر نیست زیرا خداوند متعال درخواست کسانى را که تقاضاى رجوع به دنیا را نموده اند رد کرده است آنجا که مى فرماید: قال رب ارجعون * لعلى اعمل صالحا فیما ترکت کلا اءنها کلمة هو قائلها و من ورائهم برزح الى یوم یبعثون(1)؛ مى گوید: پروردگار من ! مرا باز گردانید. شاید در آنچه ترک کردم [و کوتاهى کردم] عمل صالحى انجام دهم . [ولى به او مى گویند] چنین نیست این سخنى است که او به زمان مى گوید [و اگر باز گردد کارش همچون گذشته است]، و پشت سر آنان برزخى است تا روزى که برانگیخته شوند. آیا طبق این نظر قرآن مخالف قول به رجعت است؟
پاسخ:
1- مورد بحث رجعت گروهى خاص از مومنین و فاسقین است در حالى که آیه عموم و اطلاق دارد، لذا مى توان اطلاق آن را به اخبار متواتر رجعت برخى از افراد تقیید زد.
2- ظهور آیه در تقاضاى رجوع به دنیا قبل از مرگ و هنگام دیدن ملک الموت است نه بعد از مرگ، و مورد رجعت بعد از مرگ است.
3- آیه ظهور در عدم تحقق رجعت در این دنیا با طلب کافر دارد و منافات ندارد که با امت هاى پیشین چنین اتفاقى افتاده است.
4- آیات بسیارى نص در تحقق رجعت در این دنیا دارد و لذا بر فرض ظهور آیه مورد نظر در عدم رجوع باید ظهور آن را تاویل نمود، زیرا نص مقدم بر ظاهر است.
5- آیه اخص از مدعى است ، زیرا مربوط به درخواست رجعت از طرف کفار است، در حالى که مورد بحث اعم است.
پی نوشت:
1- سوره مومنون، آیات 99 و 100.
منبع: موعود شناسی و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}