پرسش :

چه آثارى بر انتظار منجى مترتب است؟


پاسخ :
ضرورت و اهمیت انتظار را مى توان از زوایاى مختلف مورد بررسى قرار داد:

1- انتظار، دوره آماده سازى و زمینه سازى براى یک نهضت به شمار مى آید و هر انقلاب و حرکتى که این دوره را پشت سر نگذاشته باشد ناقص و بى ثمر است.

2- در اهمیت انتظار همین بس که دشمنان آن را مانع تسلط خود بر مسلمانان بر شمرده اند. میشل فوکر ، کلر بریر در بحث مبارزه با تفکر مهدى باورى ابتدا قیام امام حسین علیه السلام و بعد انتظار امام زمان علیه السلام را دو عامل پایدارى شیعه معرفى مى کنند. در کنفرانس تل آویو نیز افرادى مثل برنارد لوییس ، مایکل ام جى ، جنشر ، برونبرگ و مارتین کرامر بر این نکته تکیه فراوان داشتند. آنان در توصیف شیعه گفته اند:((شیعیان به نام امام حسین قیام مى کنند و به اسم امام زمان قیامشان را حفظ مى نمایند)).(1)
ماربین ، محقق آلمانى مى گوید:((از جمله مسائل اجتماعى بسیار مهمى که موجب امیدوارى و رستگارى شیعه مى باشد ، اعتقاد به وجود حجت عصر و انتظار ظهور است)).(2)
پتروشفسکى ، تاریخدان و ایران شناس علوم شوروى سابق در این زمینه مى نویسد:((چشم به راه مهدى بودن در عقاید عمومى مردمى که نهضت هاى قرن سیزدهم را در ایران برپا داشتند مقام بلندى را داشته است)).(3)

3- دوران انتظار ، دوران هجوم فتنه ها و مشکلات و گرفتارى ها است و آنچه مى تواند آرامش قلبى و قدرت روحى به شیعه منتظر بدهد یاد منجى حى و حاضر است.

4- پیراستن از خصایص ناپسند و آراستن خود به اخلاق نیکو از فواید دیگر انتظار است . امام صادق علیه السلام فرمود:من سر ان یکون من اصحاب القائم فلینتظر و لیعمل بالورع و محاسن الاخلاق(4) ؛((... هر کس دوست دارد که از یاران حضرت قائم علیه السلام گردد باید که منتظر باشد و در عین حال به پرهیزکارى و اخلاق نیکو مشغول گردد.))

5- از نتایج انتظار تلاش فکرى مومن منتظر و بصیرت و آگاهى اوست . فتنه ها علاوه بر آنکه غفلت مى آورد ، شبهه و تردید و تزلزل را نیز در افکار جامعه ایجاد مى کند و آن منتظر واقعى است که چون به هوشیارى فکرى رسیده بیدار است و به شبهات پاسخ مى گوید.
امام صادق علیه السلام فرمود:طوبى لمن تمسک بامرنا فى غیبة قائمنا فلم یزغ قلبه بعد الهدایة ...(5) ؛((خوشا به حال کسى که در زمان غیبت قائم ما به فرمان ما تمسک جوید که در نتیجه قلب او هرگز به طرف باطل متمایل نخواهد شد.))

6- انتظار از آنجا که انسان را به عمل وا مى دارد و در جامعه اى که حالت انتظار منجى الهى حاکم است ، تحرک و پویایى حکم فرماست و بشر را به زمینه سازى و اصلاح فردى و اجتماعى وا مى دارد ، عاملى ارزشمند براى حفظ و بقاى شریعت است .

7- انتظار از آن جهت که محرک عمل است زمینه ساز ظهور منجى عالم بشریت خواهد بود.

پی نوشتها:
1- مجله بازتاب اندیشه، خرداد هشتاد، ص 193.
2- سیاست اسلام، اثر ماربین، ص 49 و 50.
3- نهضت سربداران خراسان، اثر پتروشفسکى.
4- بحارالانوار، ج 52، ص 140، ح 50.
5- بحارالانوار، ج 52، ص 123، ح 6.

منبع: موعود شناسی وپاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران