پرسش :

آیا حضرت مهدی علیه السلام در زمان غیبت با افراد خاصّی رابطه دارند؟


پاسخ :
ادعای این مسأله که حضرت مهدی علیه السلام در زمان غیبت با افراد خاصّی رابطه داشته باشند، یا افراد خاصی با آن حضرت در ارتباط باشند، مشکل است. بر اساس روایاتی که به ما رسیده، در زمان غیبت کبری ارتباط مستقیم به کلی قطع شده و در نامه ی آن حضرت به نائب چهارمشان(علی بن محمد سمری) آمده است:
ای علی بن محمد سمری! بشنو خداوند پاداش برادران دینی تو را در مرگ تو بزرگ گرداند! تو تا شش روز دیگر خواهی مرد پس به کارهای خود رسیدگی کن و هیچ کس را به عنوان جانشین خود معرفی نکن که غیبت کامل واقع شده است و دیگر ظهوری نیست مگر بعد از آن که خداوند اجازه دهد آن هم بعد از گذشت زمان ها و قساوت دل ها و پر شدن زمین از ستم، خواهد بود. به زودی در میان شیعیان کسانی پیدا می شوند که ادّعا می کنند مرا دیده اند آگاه باش هر کس پیش از خروج سفیانی و صیحه آسمانی ادعا کند مرا دیده است، دروغ می گوید و بر من افترا می بندد.(1)
البته ممکن است افراد پاک سرشت و نیکان شیعه و دوستان خالص آن حضرت به دیدار ایشان نایل شوند، اما به کسی بازگو نکنند.(2)
احتمال دیگر این است که در حال مکاشفه ببینند و مابقی تشرف به محضر یاران امام زمان علیه السلام است که گمانه می زنند امام زمان علیه السلام باشد.
آن حضرت در بین مردم حضور پیدا می کنند ولی کسی ایشان را نمی شناسد و در مراسمی مانند موسم حج هرساله شرکت می کند. از محمد بن عثمان، یکی از نوّاب امام زمان علیه السلام نقل شده است:
به خدا قسم! حضرت مهدی علیه السلام هر سال در مراسم حج شرکت می کند. ایشان مردم را می بینند و می شناسند و مردم ایشان را می بینند، ولی ایشان را نمی شناسند.(3)

پی نوشتها:
1.علی دوانی، مهدی موعود، ص928 با تلخیص.
2.علی دوانی، مهدی موعود، ص929.
3.علی دوانی، مهدی موعود، ص930.

منبع: موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر علیه السلام.