پرسش :

علت لجبازي كودك سه ساله چيست و نوع برخورد والدين چگونه باشد؟


پاسخ :
عوامل لجبازي عبارتند از:
1- الگو هاي نامناسب ارتباط پدر و مادر؛ بعنوان مثال وقتي پدر و مادر هنگام حضور فرزندشان ارتباط خوبي نداشته باشند و خواسته هاي همديگر را با لجبازي رد کنند کودک کاملا اين الگوي ارتباطي را ضبط کرده و ممکن است آن را در زمانهاي خاصي اجرا کند و در بعضي مواقع به عنوان يادگيري نهفته سال ها بعد در رفتار کودک اين الگو ديده مي شود.
2- عدم هماهنگي والدين با همديگر نسبت به ايجاد ، تغيير و يا حذف يک رفتار از کودک خود باعث سوء استفاده هاي کودک از اين اختلاف خواهد شد.
3- احساس استقلال و اثبات اينکه مي تواند قبول کند و يا رد کند در فرزندان پسر اين وضعيت زياد ديده مي شود.
4- فشار و امر نهي بسيار زياد نسبت به رفتارها و صحبتهاي کنجکاوانه کودک که موجب سرخوردگي ، کاهش خلاقيت و عدم اعتماد به نفس خواهد بود.
شما مناسب است باتوجه به سن کودک خود که سه سال بيشتر ندارد و ممکن است به دليل مخالفت هاي پياپي دچار نوعي مخالفت و مقاومت در برابر خواسته هاي شما شده است سعي کنيد مدتي فقط رفتارهاي مثبت ايشان را پاداش دهيد و واکنش بسيار محبت آميز نسبت به فرزندتان که احتمالا پسر باشد انجام دهيد ولي رفتارهاي منفي ايشان را بدون توجه از کنار آن عبور کنيد وقتي فرزند شما در مقابل يک سري کارها پاداش گرفت و احساس لذت را تجربه کرد آمار رفتارهاي پاداش گرفته بيشتر خواهد شد. از طرفي شما سعي کنيد به هيچ وجه در موضوعاتي مانند سلام کردن و يا ساير رفتارهاي اخلاقي که در حد سن ايشان نيست خود داري کنيد و سعي کنيد با پرنگ کردن نقاط مثبت و خوبي هاي ايشان همچنين پادش دهي و عمل سريع به قول هايي که براي ايجاد رفتار مثبت به ايشان مي دهيد تا حدي از اين وضعيت خلاص خواهيد شد. از طرفي با قاطعيت و کوتاه نيامدن در محروم سازي از يک وسيله خوشايند به دليل رفتار نامطلوب فرزندتان زمينه را براي هماهنگ شدن ايشان با شما نه شمابا ايشان فراهم کنيد همچنين در بعضي از مواقع به خواسته ايشان در صورت نداشتن ضرر عمل کنيد و به خودشان يادآوري کنيد که به حرف شما گوش دادم و در بعضي از مواقع نيز بايد از اختلافات آشکار با همسر پيش چشمان فرزندتان جلوگيري کنيد و در ايجاد و يا حذف رفتار با هسرتان هماهنگ باشيد.
منبع:سايت انوار طاها