پرسش :

به بانوانى كه مى‏ خواهند در خارج منزل به كارى اشتغال داشته‏ باشند چه توصيه هايي مي شود؟


پاسخ :
1- در انتخاب شغل با شوهرتان تفاهم كنيد و بدون اجازه او شغل‏ نگيريد، كه اين امر آرامش و صفاى خانوادگى را بر هم ميزند و زندگى رابر شما و فرزندانتان تلخ مي گرداند.و اين حق شوهر است كه اجازه بدهد يا ندهد. به شوهران اين قبيل خانمها توصيه مي شود كه اگر در شغل همسرشان‏مانعى نمى ‏بينند لجبازى نكنند و اجازه بدهند به شغل مورد پسندش مشغول‏ باشد،هم به مردم خدمت مي كند هم به اقتصاد خانواده.
2- در خارج منزل و در محل كار حجاب اسلامى را كاملا رعايت نماييد.ساده و بى ‏آرايش به محل كار برويد از خلطه و معاشرت با مردان‏ بيگانه حتى القوه اجتناب كنيد.اداره ،جاى كار و خدمت است نه جاى ‏رقابت و خود نمائى.شخصيت‏به لباس و زر و زيور نيست‏ بلكه به متانت وسنگينى و كاردانى و انجام وظيفه است. آرامش و وقار و سنگينى يك زن‏ مسلمان را حفظ كنيد. هم محترم باشيد هم احساسات و عواطف لطيف ‏همسرتان را جريحه‏ دار نسازيد.
3- در عين حال كه شما در خارج كار مي كنيد اما شوهر و فرزندانتان انتظار دارند از كار خانه ‏دارى و شوهردارى و بچه‏ دارى نيز غفلت نكنيد . با كمك و همكارى شوهرتان نظافت منزل و طبخ غذا وشستن ظروف و لباسها و ساير امور خانه را تنظيم كنيد و در مواقع مناسب ‏با هم انجام دهيد. منزل شما بايد مانند منزل ساير مردم بلكه بهتر اداره شود.
كار كردن خارج منزل مجوز اين نيست كه بكارهاى منزل نرسيد و شوهر و فرزندانتان را ناراحت ‏سازيد. منزل آسايشگاه ‏شما است. از تنظيم آسايشگاه غفلت نكنيد.
به شوهران چنين بانوانى نيز توصيه مي شود كه در امر خانه ‏دارى وبچه ‏دارى حتما با همسرشان تعاون و همكارى نمايند و از او انتظار نداشته ‏باشند كه هم به شغلش ادامه بدهد و هم كارهاى منزل را به تنهائى انجام ‏دهد. چنين انتظارى نه مقتضاى شرع است نه مطابق انصاف و وجدان، نه ‏رسم صفا و محبت و آئين همسردارى.انصاف اقتضا دارد كه كارهاى منزل ‏را در بين خودشان تقسيم نمايند و هر يك از آنها با تناسب حال و وقت، كارهائى را بپذيرد و انجام دهد.
4- اگر بچه دار است،يا او را به كودكستانى بسپارد يا نزد شخص‏ امين و دلسوز و مهربانى بگذارد و به محل كار برود. مبادا او را تنها دراتاق بگذارد و برود كه كار بسيار ناروا و خطرناكى است.علاوه برخطرات احتمالى،موجب ترس و عقده و بيماريهاى روانى خواهد شد.
منبع:سايت انوار طاها