پرسش :

چرا سوراخهای بينی در قسمت پايين آن قرار دارد؟


پاسخ :
الإمام الصادق عليه‏السلام :
جُعِلَ ثَقبُ الأَنفِ في أسفَلِهِ ؛ لِتَنزِلَ مِنهُ الأَدواءُ المُنحَدِرَةُ مِنَ الدِّماغِ ، ويَصعَدَ فيهِ الأَراييحُ إلَى المَشامِّ ، ولَو كانَ عَلى أعلاهُ لَما اُنزِلَ داءٌ ولا وَجَدَ رائِحَةً .
امام صادق عليه‏السلام :
سوراخ بينى ، در پايين آن قرارداده شده است تا بيمارى (عفونت)هايى كه از مغز فرو مى‏آيد ، از آن پايين بيايد و بوها از آن بالا برود و به مشام برسد ، در حالى كه اگر اين سوراخ در بالاى بينى بود ، نه بيمارى‏اى از آن به زير مى‏آمد و نه بويى را حس مى‏كرد .
كذا في المصدر ، وفي علل الشرائع : «الروائح» وهو جمع الرائحة.الخصال ، صفحه 513 ، حديث 3 ، علل الشرائع ، صفحه 100 ، حديث 1 ، المناقب لابن شهرآشوب ، جلد 4 ، صفحه 260 ، كلّها عن الربيع صاحب المنصور ، بحار الأنوار ، جلد 10 ، صفحه 206 ، حديث 9 وج61 ، صفحه 309 ، حديث 17 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 322
www.hadithcity.com
مخاط بيني چه فايده اي دارد؟ عنه عليه‏السلام :
إنَّ اللّه‏َ - تَبارَكَ وتَعالى - . . . جَعَلَ الماءَ فِي المِنخَرَينِ ؛ لِيَصعَدَ مِنهُ النَّفَسُ ويَنزِلَ ، ويَجِدَ مِنهُ الرّيحَ الطَّيِّبَةَ مِنَ الخَبيثَةِ .
امام صادق عليه‏السلام :
خداوند - تبارك و تعالى - در سوراخ‏هاى بينى ، آب (مخاط) قرار داد تا به كمك آن ، نفس ، بالا و پايين برود و شخص ، بوى خوش را از بد ، باز شناسد .
علل الشرائع ، صفحه 87 ، حديث 2 ، الأمالي للطوسي ، صفحه 646 ، حديث 1338 ، وفيه «الرديّة» بدل «الخبيثة» ، وكلاهما عن ابن شبرمة ، بحار الأنوار ، جلد 2 ، صفحه 291 ، حديث 11 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 324
www.hadithcity.com