پرسش :

بعضی از اساتید در درس­‌های تخصصی و علمی وارد برخی مسائل دینی و سیاسی می­‌شوند و در آن از مبانی منحط و ضال دفاع می­‌کنند وظیفه من دانشجو در این کلاس با توجه به مطرح شدن این مطالب که ممکن است دانشجویان منحرف شوند چیست؟


پاسخ :
پاسخ از حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌ زاده، مطابق با فتوای مقام معظم رهبری:
اگر واقعا شما تشخیص‌­تان این است که این مطالب، مطالب انحرافی است و سبب انحراف دیگران می­شود یا به تعبیر فقهی، گفتن این مطالب منکر است یعنی مطالب، مطالب باطلی است یا موجب انحراف دیگران می­شود، این منکر است. اگر ادامه می­دهند و شرایط نهی از منکر برای شما وجود دارد - از جمله اینکه احتمال تاثیر می­دهید و مفسده­‌ای برای خودتان نداشته باشد - نهی از منکر و جلوگیری از این کار بر شما واجب است. اما این را هم بدانید اگر گاهی اوقات شما بخواهید جلوی استاد بایستید یا در دانشگاه جوسازی کنید یا عده­‌ای را علیه استادی بسیج کنید، این موجب هرج و مرج می­شود. گاهی هم خلاف مقررات داخلی دانشگاه می­شود و این جایز نیست.
در این گونه موارد ممکن است شما این را به رئیس دانشگاه اطلاع بدهید به مقام بالاتر اطلاع دهید، آنها اقدام کنند و جلوی منکر و این انحراف و به تعبیر شما مطالب ضال گرفته شود. اگر واقعا مطالب، مطالب گمراه کننده­‌ای است و سبب انحراف و گمراهی دانشجویان می­شود برای کسانی که شرایط برای­شان موجود است با مراعات مراتب، نهی از منکر واجب است ولی باید طریقی را پیش بگیرند که خودشان منکر مرتکب نشوند مثل اینکه جو دانشگاه را به هم بریزند، این خودش منکر است همانطور که گفته­اند که با آب نجس چیز نجس پاک نمی­شود با گناه هم جلوی گناه گرفته نمی­شود با منکر نمی­شود نهی از منکر کرد طریقی را پیش بگیرند که خلاف مقررات و خلاف موازین شرعی نباشد و جلوگیری از انحراف هم بشود بله اگر چنین طریقی وجود دارد واجب است.
منبع: KHAMENEI.IR