پرسش :
لطفا به دو سوالهای ذیل پاسخ دهید: سؤال1: آیا مسائل سی و چهارگانه باب تقلید از کتاب شریف تحریرالوسیله پس از رحلت حضرت امام(ره) برای کسانی که معتقد به اعلمیت آن بزرگوار هستند، اکنون نیز قابل تقلید میباشند و یا اینکه در تمامی آنها باید به مجتهد زنده رجوع نمایند؟ سؤال2: آیا نظر شریف در مورد مقلِّدین حضرت امام خمینی(ره) که معتقد به اعلمیت آن بزرگوار هستند پس از رحلت حضرت آیتالله العظمی اراکی(ره) که اذن بقاء بر تقلید را داده بودند و اکنون به اذن حضرتعالی بقاء بر تقلید دارند، همانند نظر شریف حضرت امام در مسأله چهارده از باب تقلید کتاب شریف تحریرالوسیله است یا خیر؟
پاسخ :
مباحث اجتهاد و تقلید تحریرالوسیله موارد اختلاف نظر در 34 مسأله تحریر
1)مسأله 2 التقلید هو الإلتزام بالعمل بفتوی مجتهد معین و إن لم یعمل بَعدُ.
2)مسأله... یجب العدول إلی الثانی الأعلم فی مورد الإختلاف إذا لم یکن فتوی الأوّل موافقاً للاحتیاط.
3)مسأله12... یجب العدول فیما إذا لم یکن فتوی الأوّل موافقاً للإحتیاط.
4)مسأله13 و یجب الرجوع إلی الحی الأعلم فی مورد الاختلاف إذا لم یکن فتوی المیت موافقاً للإحتیاط.
5)مسأله14...الأظهر البقاء علی تقلید الثانی.
6)مسأله21...لا مجال للحصر بل أی طریق یثبت بها فتوی المجتهد و یعلم به، یکتفی بذلک.
7)مسأله23 یجب تعلّم المسائل التی یبتلی بها غالباً من العبادات و غیرها.
8)مسأله 32 إن کانت هناک قرینه علی اعتبار کیفیه خاصّه ی العمل تلزم رعایتها سواء کانت مطابقه لتقلید الموکل أم لا أو مطابقه لوظیفه المیت أم لا و إن لم تکن هناک قرینه علی رعایه کیفیه خاصّه الأظهر هو رعایه العامل وظیفه نفسه، لانه المأمور بذلک العمل من ناحیه الغیر وأما الولی فلا مجال له إلا العمل بوظیفته لأن الأمر متوجّه إلیه بدءً.
قم 2/2/1375 جوادی آملی
منبع: esra.ir
مباحث اجتهاد و تقلید تحریرالوسیله موارد اختلاف نظر در 34 مسأله تحریر
1)مسأله 2 التقلید هو الإلتزام بالعمل بفتوی مجتهد معین و إن لم یعمل بَعدُ.
2)مسأله... یجب العدول إلی الثانی الأعلم فی مورد الإختلاف إذا لم یکن فتوی الأوّل موافقاً للاحتیاط.
3)مسأله12... یجب العدول فیما إذا لم یکن فتوی الأوّل موافقاً للإحتیاط.
4)مسأله13 و یجب الرجوع إلی الحی الأعلم فی مورد الاختلاف إذا لم یکن فتوی المیت موافقاً للإحتیاط.
5)مسأله14...الأظهر البقاء علی تقلید الثانی.
6)مسأله21...لا مجال للحصر بل أی طریق یثبت بها فتوی المجتهد و یعلم به، یکتفی بذلک.
7)مسأله23 یجب تعلّم المسائل التی یبتلی بها غالباً من العبادات و غیرها.
8)مسأله 32 إن کانت هناک قرینه علی اعتبار کیفیه خاصّه ی العمل تلزم رعایتها سواء کانت مطابقه لتقلید الموکل أم لا أو مطابقه لوظیفه المیت أم لا و إن لم تکن هناک قرینه علی رعایه کیفیه خاصّه الأظهر هو رعایه العامل وظیفه نفسه، لانه المأمور بذلک العمل من ناحیه الغیر وأما الولی فلا مجال له إلا العمل بوظیفته لأن الأمر متوجّه إلیه بدءً.
قم 2/2/1375 جوادی آملی
منبع: esra.ir
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}