پرسش :

اگر حدود شرط در ضمن بیع یا معاملات دیگر مشخّص نباشد، موجب غرر بوده و شرط باطل می‌شود؟ آیا غرر، به معامله هم سرایت می‌کند یا خیر؟ و آیا فرقی بین بیع و غیر آن است یا نه؟


پاسخ :
جهالت در شرط، دلیل بر بطلان در مطلق معاملات نیست و در خصوص بیع و مثل آن نیز سرایت جهالت از شرط به آن، بنا بر موارد، مختلف است و اگر شرط مربوط به ثمن و مثمن و خصوصیات نباشد، جهل در آن مضر نیست.

منبع: استفتائات از محضر حضرت آیت‌الله العظمی بهجت (دوره 4 جلدی)، ناشر: دفتر حضرت آیت‌الله العظمی محمدتقی بهجت، قم، 1386.