پرسش :

زن و مردى صیغه موقّت جارى مى کنند و بعد از آمیزش متوجه مى شوند که عقدشان به جهتى باطل بوده است؛ آیا این کار آنان در حکم زنا است و بچه به دنیا آمده نامشروع است؟


پاسخ :
همه مراجع: با توجه به اینکه به مسأله آگاه نبوده اند، عملشان زنا نبوده و بچه نیز حلال زاده است و اگر بخواهند به زندگى موقّت ادامه دهند، باید دوباره صیغه عقد را جارى سازند.[1]
 
پی‌نوشت‌:
[1]. مکارم، استفتائات، ج 2، س 1012؛ نورى، استفتائات، ج 2، س 634؛ وحید، منهاج الصالحین، ج 3، عقد المتعة و م 1375 و 1376؛ سیستانى، منهاج الصالحین، ج 3، م 233 و 92؛ تبریزى، منهاج الصالحین، ج 2، عقد المتعة و م 1375 و 1376؛ امام، تحریر الوسیله، ج 2، النکاح المنقطع، م 5 و النسب، م 2؛ صافى، هدایة العباد، ج 2، النکاح المنقطع، م 5 و النسب، م 2 و دفتر: خامنه اى، بهجت و فاضل.
 
منبع: مجموعه پرسش‌ها و پاسخ‌هاى دانشجویى؛ دفتر بیست و یکم (احکام ازدواج، مطابق با نظر ده تن از مراجع عظام)، سید مجتبى حسینى، قم: دفتر نشر معارف، 1385.
 
مطالب مرتبط:

اگر مردى بخواهد خانم بیوه‌اى را به عقد موقت خود در آورد، چگونه صیغه بخواند؟

فرق عقد موقت با زنا در چیست؟

تفاوت عقد موقّت و دائم در چیست؟

اگر کسى به واسطه نداشتن همسر و نبود شرایط ازدواج دائم، به گناه مى افتد، آیا ازدواج موقت براى او واجب مى شود؟

نظر مراجع تقلید درباره ازدواج موقت چیست؟

آیا در قرآن مجید آیه اى در باره ازدواج موقت آمده است؟

آیا ازدواج موقت با دختر بهایى جایز است؟

آیا مرد متأهل مى تواند در مسافرت، بدون اجازه همسر خود با زنان اهل کتاب ازدواج موقّت کند؟

آیا براى ازدواج با دختر مسلمانى که پدرش مسیحى است، اجازه پدرش شرط است؟

آیا ازدواج موقّت با دختر مسیحى و یهودى، نیاز به اجازه پدرش دارد؟