پرسش :

چرا کودکم لباسی را که من به او می‌دهم، نمی‌خواهد بپوشد؟


پاسخ :
این مسأله را از دید کودکتان مورد بررسی قرار دهید و ببینید چرا می‌خواهد لباس دیگری بپوشد. مثلاً ممکن است آن لباس خیلی تنگ، یا خیلی گرم باشد. به جای این‌که با هم مقابله کنید بهتر است به توافق برسید. به طور مثال، ممکن است فقط بخواهد جوراب‌هایش را خودش انتخاب کند. بنابراین بقیه لباس‌هایش را شما می‌توانید انتخاب کنید. با انجام این کار، شما به طور کامل تسلیم او نمی‌شوید و در عوض، مهارت بحث و مذاکره را به او یاد داده‌اید که در زندگی آینده‌اش بسیار مفید است.
اما اگر سرش غر بزنید، یاد داده‌اید که چگونه سر کسی غر بزند. در عین حال مسائلی هم وجود دارند که نباید به توافق برسید و اختیار را به او بدهید، مثلاً هنگام عبور از خیابان، که باید دستش را بگیرید. اما فکر نمی‌کنم خوب باشد که به خاطر نپوشیدن کلاه یا ژاکت با هم بحث کنید، زیرا اگر نمی‌خواهد این‌ها را بپوشد، بدون آن‌ها هم می‌تواند از خانه بیرون برود. می‌توانید مقداری لباس با خود بردارید تا اگر هوا سرد و نظرش عوض شد، آن‌ها را بپوشد.

منبع: کودک شما (مجموعه پرسش و پاسخ از یک سالگی تا پیش دبستانی)، دکتر کارول کوپر، مترجم: ملیحه وفایی، ناشر: کتاب سعدی، چاپ اول (1384).
 
مطالب مرتبط:

دوستان کودکم بهتر از او لباس می‌پوشند. آیا باید نگران باشم؟

چگونه می‌توانم کودکم را تشویق کنم تا لباس‌هایش را مرتب کند؟

آیا باید به کودک پیش دبستانی‌ام اجازه دهم تا لباس‌هایش را خودش انتخاب کند؟

کودکم در مغازه‌ی کفش‌فروشی داد و فریاد و جیغ می‌زند. چه‌کار بکنم؟

می‌توانم به کودکم اجازه بدهم که خودش کفش انتخاب کند؟

هرچند وقت لازم است پاهای کودکم اندازه‌گیری شود؟

چه نوع کفشی برای کودکم مناسب است؟

کودک پیش دبستانی به چند دست لباس خواب اضافی نیاز دارد؟

آیا کودک پیش دبستانی باید هنگام شب لباس خواب بپوشد؟

آیا کودکم باید هر روز لباس‌های تمیز بپوشد؟