پرسش :

وقتی بچه‌دار می‌شویم، چه تغییری در زندگی ما به وجود می‌آید؟


پاسخ :
زندگی شما از لحاظ حدود عاطفی، اجتماعی و جسمی تغییر خواهد کرد. طی چند سال آینده، مجبور هستید از لحاظ فیزیکی، در کنار کودکتان باشید و از او مراقبت کنید، در نتیجه همان زندگی راحتی را که قبلاً داشتید، دیگر نخواهید داشت. از لحاظ اجتماعی، بیشتر با افرادی که بچه دارند ارتباط خواهید داشت تا کسانی که بچه ندارند. اما شاید بزرگ‌ترین تغییر، تغییر عاطفی باشد. به عنوان کسی که تازه مادر شده است، ممکن است تحت‌الشعاع عشق‌ورزیدن به کودکتان قرار بگیرید.

همچنین ممکن است هنگامی‌که وقایع ناگوار را از اخبار تلویزین می‌شنوید و می‌بینید، بیشتر از قبل تحت تأثیر قرار بگیرید. نگران نباشید، این حالت‌ها طبیعی است. احساس شما نسبت به همسر یا پدر و مادر خودتان نیز ممکن است تغییر کند، چرا که نقش شما تغییر کرده است. کودک شما کانون و مرکز زندگی عاطفی‌تان خواهد شد. چه شما شاغل باشید یا چیزهای دیگری هم باشد که به آن‌ها علاقه داشته باشید، باز هم چنین حالتی اتفاق می‌افتد و ممکن است شیوه ذاتی بقای گونه‌ها باشد. قبول کنید که زندگی‌تان تغییر کرده است و در برخورد با اتفاقات، نیازها و درخواست‌های جدیدی که از شما می‌شود، انعطاف‌پذیر باشید.
 
منبع: کودک شما (مجموعه پرسش و پاسخ از یک سالگی تا پیش دبستانی)، دکتر کارول کوپر، مترجم: ملیحه وفایی، ناشر: کتاب سعدی، چاپ اول (1384).
 
پرسش و پاسخ مرتبط:

کدام‌یک از دوره‌های رشد کودک، اهمیت بیشتری دارد؟

چگونه می‌توانم موجب پیشرفت یا رشد و تحولی در کودکم شوم؟

همان‌طور که کودکم رشد می‌کند، چگونه بهترین موقعیت را برایش به وجود آورم؟

کودکم نارس به دنیا آمده بود. آیا بر روی رشد او تأثیر خواهد گذاشت؟

آیا شخصیت کودکم روی رشد او تأثیر می‌گذارد؟

چرا تربیت فرزند برای مادر کار دشواری است؟

هرکسی در مورد کودکم به من توصیه‌ای می‌کند، اما چرا این توصیه‌ها کاملاً با هم مغایرند؟

مهمترین اثرات پدر و مادر شدن چیست؟

چه موقع باید مقررات به کودکان آموزش داده شود؟