پرسش :

آیا کودک در سن سه - چهار سالگی، شخصیت ویژه‌ی خود را پیدا کرده است؟


پاسخ :
بین سه تا چهار سالگی، درباره‌ی شخصیت کودک، راحت‌تر می‌توانید نظر دهید. بعضی از کودکان، با اعتماد به نفس و جسورند، و برخی دیگر، ساکت و کم‌حرف. کودک شما ممکن است کم استراحت و ماجراجو، یا آرام و متین باشد. هریک از این ویژگی‌ها مزایا و معایبی دارند. ممکن است از لحاظ اخلاقی شبیه شما باشد. بخشی از شخصیت او ارثی است و بخشی دیگر در محیط اطرافش شکل می‌گیرد. اگر شما فرد آرام و ساکتی هستید او هم ممکن است این‌گونه باشد، اما همیشه این‌طور نیست. اخلاق او شبیه هرکس که باشد، سعی کنید بدون تیپ‌سازی، او را بپذیرید.
هنوز فرصت زیادی برای تغییر و کامل‌شدن دارد. با این وجود بعضی از اخلاقیات او خوشایند و بعضی ناخوشایند هستند و به قول معروف ممکن است چهار سال (یا حتی چهل سال) طول بکشد تا شخص تغییر کند و کامل شود. شما حتی به صورت آگاهانه و به آرامی هم نمی‌توانید شخصیت کودکتان را تغییر دهید اما با عکس‌العمل نشان‌دادن نسبت به عواطف و احساساتش، می‌توانید بر او تأثیر بگذارید، زیرا در واقع، این مسأله‌ی رفتاری است. یا به تدریج او را با تجربه‌ها و موقعیت‌های جدید آشنا کنید و بدین‌ترتیب به او کمک کنید تا محیط اطرافش را مورد بررسی قرار دهد.

اگر هنوز هم کودکتان خجالتی است و به شما می‌چسبد، او را همان‌طور که هست بپذیرید، زیرا با تحت فشار قراردادنش، یا به زور از زیر زبان او حرف‌کشیدن، چیزی عایدتان نخواهد شد. اگر او را ناراحت کنید و برای احساس امنیت او هیچ‌کاری انجام ندهید، این قضیه خاتمه پیدا نخواهد کرد و برای شما دردسر می‌شود.
 
منبع: کودک شما (مجموعه پرسش و پاسخ از یک سالگی تا پیش دبستانی)، دکتر کارول کوپر، مترجم: ملیحه وفایی، ناشر: کتاب سعدی، چاپ اول (1384).
 
پرسش و پاسخ مرتبط:

کودک در پنج سالگی باید چه مهارتهایی داشته باشد؟

کودکم در سن 4 - 5 سال از چه نوع گردش‌هایی لذت می‌برد؟

در سن 4 - 5 سال چه اسباب‌بازی‌هایی برای کودکم مناسب هستند؟

انجام چه فعالیت‌هایی در بیرون از خانه، برای گروه سنی 4 - 5 سال مناسب است؟

انجام چه فعالیت‌هایی، داخل خانه برای کودکم در سن 4 - 5 سالگی مناسب است؟

در سن چهار - پنچ سالگی رشد و تحول کودکم چگونه است؟

کودک در چهار سالگی باید چه مهارتهایی داشته باشد؟

چه اسباب‌بازی‌هایی در سن سه - چهار سالگی برای کودکم مناسب است؟

در سن سه تا چهار سالگی چه فعالیت‌هایی برای کودکم مناسب است؟

کودک در سه سالگی باید چه مهارتهایی داشته باشد؟