پرسش :

ابن تیمیه در تضعیف حدیث غدیر چه شبهه اى را مطرح کرده است؟


پاسخ :
پاسخ اجمالی:
ابن تیمیه در تضعیف حدیث غدیر مى گوید: «این حدیث در صحاح وجود ندارد، ولى علما آن را نقل کرده اند، و مردم در صحت آن نزاع دارند. از بخارى و ابراهیم حربى و طایفه اى از اهل علم به حدیث، نقل شده که آنان در این حدیث طعن وارد کرده و آن را تضعیف کرده اند».
اوّلا: ترمذى آن را در صحیح خود نقل کرده و تصریح به صحّتش نموده.
ثانیا: کسى در این حدیث نزاع نکرده، والا حتما ابن تیمیه نام او را مى برد.
ثالثا: او به جهت خصومت با اهل بیت(ع) در صدد تضعیف بدون دلیل تمام احادیث فضایل و مقامات امام على(ع) برآمده است.

پاسخ تفصیلی:
ابن تیمیه مى گوید: « و اما حدیث «من کنت مولاه فعلیّ مولاه» در صحاح وجود ندارد، ولى علما آن را نقل کرده اند، و مردم در صحت آن نزاع دارند. از بخارى و ابراهیم حربى و طایفه اى از اهل علم به حدیث، نقل شده که آنان در این حدیث طعن وارد کرده و آن را تضعیف کرده اند...».(1)
در پاسخ باید گفت:
اوّلا: ترمذى این حدیث را در صحیح خود نقل کرده و تصریح به صحّت آن نموده است.
ثانیاً: کسى را نمى شناسیم که در این حدیث نزاع کرده باشد، اگر کسى مى بود حتماً ابن تیمیه نام او را مى برد.
ثالثاً: کار ابن تیمیه در تضعیف این حدیث و احادیث دیگرى که در مدح اهل بیت، خصوصاً على بن ابى طالب(علیهم السلام) وارد شده به جایى رسیده که حتى ناصرالدین البانى که از اتباع او در مسائل اعتقادى است، این عمل او را ناخرسند دانسته و تصریح مى کند که وى در تضعیف احادیث سرعت داشته است، بدون آن که طرق آن را مورد بررسى قرار دهد.(2)
در حقیقت باید گفت: ابن تیمیه به جهت خصومت با شیعه و یا بهتر بگوییم: خصومت با اهل بیت(علیهم السلام) در صدد تضعیف بدون دلیل تمام احادیث فضایل و مقامات اهل بیت(علیهم السلام) و در رأس آنان امام على(علیه السلام) برآمده است.

پی نوشت:
(1). منهاج السنة، ج 7، ص 319.
(2). سلسلة الاحادیث الصحیحة، ح 1750.

منبع: سلفی گری و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران، چاپ پنجم، ص 84.

مطالب مرتبط:
آیا حدیث غدیر از سند قابل قبولى برخوردار است؟
آیا اعاى ابن تیمیه مبنى بر نبودن جمله «اللهم وال من والاه...» در حدیث غدیر صحیح است؟
آیا «مولى» در حدیث غدیر به معناى «محب» و «ناصر» نیست؟