پرسش :

«طبرانی» عالم اهل سنت، ماجرای یورش به خانه حضرت زهرا (علیها السلام) را چگونه نقل می کند؟


پاسخ :
«ابوالقاسم سلیمان بن احمد طبرانى» (260-360) که «ذهبى» در «میزان الاعتدال» وى را معتبر مى داند.(1) 
در کتاب «المعجم الکبیر» که کراراً چاپ شده، آنجا که درباره ابوبکر و خطبه ها و وفات او سخن مى گوید، یادآور مى شود:
ابوبکر به هنگام مرگ، امورى را تمنا کرد و گفت: اى کاش سه چیز را انجام نمى دادم، سه چیز را انجام مى دادم و سه چیز را از رسول خدا سؤال مى کردم: 
«أمّا الثَّلاثُ اللاّئی وَدَدْتُ أنّى لَمْ أَفْعَلْهُنَّ، فَوَدَدْتُ أنّی لَمْ أَکُنْ أکْشِفَ بَیْتَ فاطِمَةَ وَ تَرَکْتُهُ...»(2)؛
(آن سه چیزى که آرزو مى کنم که اى کاش انجام نمى دادم، یکی اینست که اى کاش حرمت خانه فاطمه را هتک نمى کردم و آن را به حال خود واگذار مى کردم!).

این تعبیرات به خوبى نشان مى دهد که تهدیدهاى عمر عملى شد و در خانه را به زور [یا با آتش زدن] گشودند.

پی نوشت:
(1). میزان الاعتدال فی نقد الرجال، الذهبی، شمس الدین محمد بن أحمد، تحقیق: الشیخ علی محمد معوض، الشیخ عادل أحمد عبدالموجود، دار الکتب العلمیة، بیروت، 1995میلادی، ج 3، ص 278.
(2). المعجم الکبیر، الطبرانی، سلیمان بن أحمد بن أیوب، تحقیق: السلفی، حمدی بن عبدالمجید، مکتبة العلوم و الحکم، الموصل، 1404 قمری / 1983میلادی، الطبعة الثانیة، ج 1، ص 62، (نسبة أبی بکر الصدیق و اسمه (رضی الله عنه) أبو بکر عبد الله بن عثمان بن عامر بن عمرو بن کعب بن سعد بن تیم بن مرة)، ح 34؛ میزان الاعتدال فی نقد الرجال، همان، ج 5، ص 135.

منبع: پیام امام امیر المومنین(علیه السلام‏)، مکارم شیرازى، ناصر، تهیه و تنظیم: جمعى از فضلاء، دار الکتب الاسلامیه‏، تهران‏، 1386 شمسی‏، چاپ: اول‏، ج 8، ص 49.

مطالب مرتبط:

منظور از حجت بودن حضرت فاطمه زهرا (س) بر سایر معصومین (ع) چیست؟

آیا این روایت معتبر است که شب قدر همان فاطمه زهراست؟

دلیل بر عصمت حضرت زهرا (س) چیست؟

قاتل حضرت زهرا (سلام الله علیها) کیست؟

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) چه رودهایی را مهریه خود کرده بودند؟