پرسش :

رسول خدا (صلى الله علیه وآله) درباره کیفیت صدا زدن خود، به حضرت فاطمه (علیها السلام) چه فرمود؟


پاسخ :
پاسخ اجمالی:
علمای اهل سنت از حضرت زهرا(س) نقل کرده اند: هنگام نزول آیه«لاتجعلوا دعاء الرسول بینکم کدعاء بعضکم بعضاً»، خواستم که بگویم: «یا رسول الله!» حضرت رو به من کرده و فرمود: «دخترم این درباره تو و افراد خانواده تو نازل نشده، تو از منی و من از تو هستم، تو به من بگو: ای پدر». سپس حضرت پیشانی مرا بوسیده و آب دهان مبارک را بر صورتم کشید که پس از آن دیگر به استعمال عطر نیازی نداشتم.

پاسخ تفصیلی:
برخی از علمای اهل سنت در کتب خود آورده اند که: امام صادق(علیه السلام) از پدران بزرگوارش از حضرت زهرا(علیها السلام) نقل می کند که:

«به هنگام نزول آیه شریفه«لاتجعلوا دعاء الرسول بینکم کدعاء بعضکم بعضاً»(1)؛ (پیامبر را مانند صدا زدن خودتان صدا نزنید)، هیبت و شکوه رسول خدا مانع از این شد که بگویم: «ای پدر» و خواستم که بگویم: «یا رسول الله!»
حضرت رو به من کرده و فرمود: دخترم این درباره تو و افراد خانواده تو نازل نشده، تو از منی و من از تو هستم، بلکه این آیه درباره کسانی است که متکبر و خود خواه و جفا پیشه هستند. تو به من بگو: «ای پدر» زیرا این کلمه در قلب من محبوبتر و در پیشگاه پروردگار پسندیده تر است. سپس حضرت پیشانی مرا بوسیده و آب دهان مبارک را بر صورتم کشید که پس از آن دیگر به استعمال عطر نیازی نداشتم»(2)

پی نوشت:
(1). سوره نور، آیه 63.
(2). ابن مغازلی، مناقب، ص 364.

منبع: رحمانی همدانی؛ فاطمه الزهرا بهجة قلب المصطفی، ترجمه سید حسن افتخارزاده سبزواری، ص 167.

پرسش‌های مرتبط با حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها:

چه دلیلی بر اثبات مقام علمی حضرت زهرا (س) وجود دارد؟

راضیه لقب حضرت زهرا (س) به چه معناست؟

چرا با وجود حضرت علی و حسنین (علیهم السلام)، حضرت زهرا (س) در را باز کرد؟

چرا حضرت فاطمه (س) فاطمه نامیده شده است؟

چرا به حضرت زهرا (س) ام ابیها می گویند؟