پرسش :

عمار چگونه به حدیث غدیر علیه عمرو عاص استدلال نموده است؟


پاسخ :
نصر بن مزاحم کوفى(1) در کتاب «صفّین»(2) در حدیثى طولانى از عمّار یاسر خطاب به عمرو عاص در جنگ صفّین روایت کرده است: پیامبر مرا به جنگ با ناکثین فرمان داده است و این کار را کردم.
و نیز مرا به جنگ با قاسطین فرمان داده است و شما همان گروه هستید. و امّا مارقین نمى دانم که آیا آنها را درک خواهم کرد یا خیر.
اى أبتر(بریده نسل و بى عقب)! آیا نمى دانى که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) درباره على(علیه السلام) فرموده است: «من کنتُ مولاه فعلىّ مولاه، أللّهمّ والِ من والاه، و عاد من عاداه»؛ و من عبد خدا و پیامبر و على هستم و براى تو مولایى نیست.(3)

پی نوشت:
(1). ابن ابى الحدید در شرح نهج البلاغه، ج1، ص183 (ج2، ص206، خطبه 35 )مى نویسد: «ما آنچه را که نصربن مزاحم در کتاب صفّین در این باره روایت کرده، ذکر مى کنیم؛ چرا که وى فردى ثقه و داراى قوّه ثبت و ضبط است و احادیث را درست نقل مى کند و کسى وى را به پیروى از هواى نفس و خیانت و دروغ پردازى... نسبت نداده است و او از رجال اصحاب حدیث است».
(2). وقعة صفّین، ص176 (ص 338)؛ مراجعه شود: شرح نهج البلاغة، ج2، ص 273 (ج8، ص21، خطبه 124).
(3). خداوند در سوره محمّد، آیه 11 مى فرماید: «ذَلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ مَوْلَى الَّذِینَ آمَنُواْ وَأَنَّ الْکَافِرِینَ لاَ مَوْلَى لَهُمْ».

منبع: گزیده ای جامع از الغدیر، علامه شیخ عبدالحسین امینی، ترجمه محمد حسین شفیعی شاهرودی، موسسه میراث نبوت، چاپ سوم، ص 63.

مطالب مرتبط:

آیا عید غدیر ساخته و پرداخته شیعه است؟

اولین کسی که به سند حدیث غدیر اشکال وارد کرد که بود و چه کسانی به آن دامن زدند؟

چه کسی روز غدیر را روز عید قرار داده است؟

به چه جهت پیامبر(صلى الله علیه وآله) در روز غدیر خم عمامۀ خویش را بر سر على(علیه السلام) بستند؟