پرسش :

آیا تربیت خانوادگی و وراثت در شکل گیری اخلاق انسان موثر است؟


پاسخ :
پاسخ اجمالی:
نخستین مدرسه هر انسانى دامان مادر و آغوش پدر اوست، و در آنجا نخستین درس هاى فضیلت یا رذیلت را مى آموزد. در روایات تعبیرات بسیار لطیفى در این باره آمده از جمله: امام على(ع) فرمود: «اخلاق پاک و نیک، دلیل وراثت هاى پسندیده انسان ـ از پدر و مادر ـ است». و پیامبر(ص) فرمود: «هر نوزادى بر فطرت پاک توحید ـ و اسلام ـ متولّد مى شود مگر این که پدر و مادر او را به آئین یهود و نصرانیّت وارد کنند». همچنین تربیت نیک فرزند بهترین میراث و انتخاب نام نیک از حقوق او دانسته شده است.

پاسخ تفصیلی:
بى شک نخستین مدرسه هر انسانى دامان مادر و آغوش پدر اوست، و در همین جا است که نخستین درسهاى فضیلت یا رذیلت را مى آموزد. و اگر مفهوم تربیت را اعم از «تکوینى» و «تشریعى» در نظر بگیریم نخستین مدرسه، رحم مادر و صلب پدر است که آثار خود را بطور غیر مستقیم در وجود فرزند مى گذارد، و زمینه ها را براى فضیلت و رذیلت آماده مى سازد.

در احادیث اسلامى تعبیرات بسیار لطیف و دقیقى در این قسمت وارد شده که به بخشى از آن ذیلاً اشاره مى شود:

1 ـ امام على(علیه السلام) فرمود: «حُسْنُ الأخْلاقِ بُرْهانُ کَرَمِ الأعْراقِ»؛ (اخلاق پاک و نیک، دلیل وراثتهاى پسندیده انسان [از پدر و مادر] است).(1)
به همین دلیل در خانواده هاى پاک و با فضیلت غالباً فرزندانى با فضیلت پرورش مى یابند و بعکس افراد شرور غالباً در خانواده هاى شرور و آلوده اند.

2 ـ در حدیث دیگرى از همان حضرت مى خوانیم: «عَلَیْکُمْ فى طَلَبِ الْحَوائِجِ بِشَرافِ النُّفُوسِ وَ ذَوِى الاُْصوُلِ الطَیِّبَةِ فاِنَّها عِنْدَهُمْ اَقْضى وَهِىَ لَدَیْهِمْ اَزْکى»؛ (در طلب حوائج به سراغ مردم شریف النّفس که در خانواده هاى پاک و اصیل پرورش یافته اند بروید، چرا که نیازمندیها نزد آنها بهتر انجام مى شود و پاکیزه تر صورت مى گیرد!).(2)

3 ـ در عهد نامه مالک اشتر در توصیه اى که امام على (علیه السلام) به مالک درباره انتخاب افسران لایق براى ارتش اسلام مى کند، چنین مى خوانیم: «ثُمَّ الْصَقْ بِذَوى الْمُروُءاتِ وَالأحْسابِ وَ اَهْلِ الْبُیُوتاتِ الصالِحَةِ وَالسَّوابِقِ الْحَسَنَةِ ثُمَّ اَهْلَ النَّجَدَةِ وَ الشُّجاعَةِ وَالسَّخاءِ وَ السَّماحَةِ فَاِنَّهُمْ جِماعٌ مِنَ الْکَرَمِ وَ شُعَبٌ مِنَ الْعُرْفِ»؛ (سپس پیوند خود را با شخصیّتهاى اصیل و خانواده هاى صالح و خوش سابقه برقرار ساز و پس از آن با مردمان شجاع و سخاوتمند و بزرگوار، چرا که آنها کانون فضیلت و مرکز نیکى هستند).(3)

4 ـ تـأثیر پدر و یا مادر آلـوده در شخـصیّت اخلاقى فرزندان تا آن اندازه است که در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) آمده است: «اَیـُّما اِمْرأَة اَطاعَتْ زَوْجَها وَ هوَ شارِبُ الْخَمْرِ، کانَ لَها مِنَ الْخَطایا بِعَدَدِ نُجُوُمِ السَّماءِ، وَ کُلُّ مَوْلوُد یَلِدُ مِنْهُ فَهُوَ نَجسٌ»؛ (هر زنى اطاعت از همسرش کند در حالى که او شراب نوشیده [و با او همبستر شود] به عدد ستارگان آسمان مرتکب گناه شده است و فرزندى که از او متولّد مى شود آلوده خواهد بود!).(4)
در روایات متعدد دیگرى نیز از قبول خواستگارى مرد شراب خوار و بد اخلاق و آلوده نهى شده است.(5)

5 ـ تأثیر تربیت پدر و مادر در فرزندان تا آن پایه است که در حدیث مشهور نبوى آمده است: «کُلُّ مَوْلُود یُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ حتّى یَکُونَ اَبَواهُ هُمَا اللَّذانِ یُهَوِّدانِهِ وَ یُنَصِّرانِهِ»؛ (هر نوزادى بر فطرت پاک توحید [و اسلام] متولّد مى شود مگر این که پدر و مادر او را به آئین یهود و نصرانیّت وارد کنند).(6)
جائى که تربیت خانوادگى، ایمان و عقیده را دگرگون سازد چگونه ممکن است در اخلاق اثر نگذارد؟

6 ـ همین امر سبب شده است که مسأله تربیت فرزندان به عنوان یکى از اساسى ترین حقوق آنها بر پدر و مادر شمرده شود؛ در حدیث نبوى(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى الْوالِدِ اَنْ یُحْسِنَ اِسْمَهُ وَ یُحسِنَ اَدَبَهُ»؛ (حقّ فرزند بر پدر این است که نام نیکى بر او بگذارد و او را بخوبى تربیت کند).(7)
روشن است نامها آثار تلقینى بسیار مؤثّرى در روحیّه فرزندان دارد؛ نام شخصیّتهاى بزرگ و پیشگامان تقوا و فضیلت، انسان را به آنها نزدیک مى کند، و نام سردمداران فجور و رذیلت، انسان را به سوى آنها مى کشاند؛ در اسلام حتّى از این مسأله ظریف روانى غفلت نشده و فصل مبسوطى درباره نامهاى خوب و نامهاى بد در کتب حدیث آمده است.(8)

7 ـ در حدیث دیگرى از همان حضرت مى خوانیم: «ما نَحَلَ والِدٌ وَلَدَهُ اَفْضَلَ مِنْ اَدَب حَسَن»؛ (بهترین بخششى یا میراثى که پدر براى فرزندش مى گذارد، همان ادب و تربیت نیک است).(9)

8 ـ امام سجّاد علىّ بن الحسین(علیه السلام) در همین زمینه تعبیر رسائى فرموده است مى فرماید: «وَاِنَّکَ مَسُؤُولٌ عَمّا وَلِّیْتَهُ بِهِ مِنْ حُسْنِ الاَْدَبِ وَ الدَّلالَةِ عَلى رَبّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ الْمَعُونَة لَهُ عَلى طاعَتِهِ»؛ (تو در برابر آنچه ولایتش برعهده تو گذارده شده است [از خانواده و فرزندان] مسؤول هستى نسبت به تربیت نیکوى آنها و هدایت به سوى پروردگار و اعانت او بر اطاعتش).(10)

9 ـ امیرمؤمنان على(علیه السلام) در یکى از کلمات خود تعبیرى دارد که نشان مى دهد خُلق و خوى پدران میراثى است که به فرزندان مى رسد؛ مى فرماید: «خَیْرُ ما وَرَّثَ الاْباءُ اَلاَْبْناءَ اَلاَْدَبَ»؛ (بهترین چیزى که پدران براى فرزندان خود به ارث مى نهند ادب و تربیت صحیح و فضائل اخلاقى است).(11)

10 ـ این بحث را با سخن دیگرى از امام على(علیه السلام) در نهج البلاغه پایان مى دهیم:
امام(علیه السلام) به هنگام شرح شخصیّت و بیان موقعیّت خود براى ناآگاهانى که او را با دیگران مقایسه مى کردند مى فرماید: «وَ قَدْ عَلِمْتُمْ مَوْضِعى مِنْ رَسُولِ اللّهِ بِالْقِرابَةِ الْقَریبَةِ وَ الْمَنْزِلَةِ الْخَصیصَةِ وَضَعَنى فى حِجْرِهِ وَ اَنَا وَلیدٌ یَضُمُّنى اِلَى صَدْرِهِ ... یَرْفَعُ لى کُلَّ یَوْم عَلَماً مِنْ اَخْلاقِهِ وَ یَأمُرُنى بِالاِْقتِداءِ»؛ (شما قرابت و نزدیکى مرا با پیامبر(صلى الله علیه وآله) و منزلت خاصّم را نزد آن حضرت بخوبى مى دانید؛ کودک خردسالى بودم پیامبر مرا در دامان خود مى نشاند و به سینه اش مى چسباند... او هر روز براى من پرچمى از فضائل اخلاقى خود مى افراشت و مرا امر مى کرد که به او اقتدا کنم و این خلق و خوى من زائیده آن تربیت است).

جالب این که امام در لابه لاى همین سخن هنگامى که از خلق و خوى پیغمبر اکرم بحث مى کند، چنین مى فرماید: «وَ لَقَدْ قَرَنَ اللّهُ بِهِ(صلى الله علیه وآله) مِنْ لَدُنْ اَن کانَ فَطیماً اَعْظَمَ مَلَک مِن ملائِکَتِهِ یَسْلُکُ بِهِ طَرِیقَ الْمکارِمِ وَ مَحاسِنَ اَخْلاقِ الْعالَمِ لَیْلَهُ وَ نَهارَهُ»؛ (از همان زمان که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) از شیر باز گرفته شد، خداوند بزرگترین فرشته از فرشتگان خویش را مأمور ساخت تا شب و روز وى را به راههاى مکارم اخلاق و صفات نیک جهان سوق دهد).(12)
بنابراین پیامبر(صلى الله علیه وآله) خود نیز از تربیت یافتگان فرشتگان بود.

درست است که اخلاق و صفات روحى انسان اعم از خوب و بد، از درون او بر مى خیزد و با اراده او شکل مى گیرد ولى انکار نمى توان کرد که زمینه هاى متعدّدى براى شکل گیرى اخلاق خوب و بد وجود دارد که یکى از آنها وراثت از پدر و مادر و همچنین تربیت خانوادگى است؛ و این مسأله قطع نظر از تحلیلهاى علمى و منطقى، شواهد عینى و تجربى فراوان دارد که قابل انکار نیست.
به همین دلیل براى ساختن فرد یا جامعه آراسته به زیورهاى اخلاقى باید به مسأله وراثت خانوادگى و تربیت هائى که از نونهالان در دامن مادر و آغوش مادر مى بینند توجّه داشت و اهمّیّت این دوران در ساختار شخصیّت انسانها را هرگز فراموش نکرد.

پی نوشت:
(1). غرر الحکم و درر الکلم‏، تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، محقق / مصحح: رجائى، سید مهدى‏، دار الکتاب الإسلامی‏، قم‏، 1410 ق‏، چاپ دوم‏، ص 34، ح 52 .
(2). همان، ص 449، ح 13.
(3). نهج البلاغة (صبحی صالح)، شریف الرضى، محمد بن حسین‏، محقق / مصحح: فیض الإسلام‏، هجرت‏،قم‏، 1414 ق‏، چاپ اول، ص435، خطبه53 و من کتاب له ع کتبه للأشتر النخعی... .
(4). إرشاد القلوب إلى الصواب، دیلمی، ج ‏1، ص 175، الباب الحادی و الخمسون فی أخبار عن النبی و الأئمة الأطهار... .
(5). وسائل الشیعة، شیخ حر عاملى، محمد بن حسن‏، مؤسسة آل البیت علیهم السلام‏، قم‏، 1409 ق‏، چاپ اول‏، ج 25، ص 309 تا 313، باب کراهة تزویج شارب الخمر و قبول شفاعته... .
(6). مجمع البیان فى تفسیر القرآن، طبرسى، فضل بن حسن، انتشارات ناصر خسرو، تهران، 1372 ش، چاپ سوم، ج 8، ص 474، ذیل آیه 30 سوره روم.
(7). کنز العمال فی سنن الأقوال والأفعال، علی بن حسام الدین المتقی الهندی، مؤسسة الرسالة، بیروت 1989 م، ج 16، ص 544، فصل اول فی الاسماء والکنی، حدیث 45192؛ وسائل الشیعة، شیخ حر عاملى، محمد بن حسن‏، مؤسسة آل البیت علیهم السلام‏، قم‏، 1409 ق‏، چاپ اول‏، ج ‏21، ص 482، باب جملة من حقوق الأولاد... .
(8). وسائل الشیعة، شیخ حر عاملى، محمد بن حسن‏، مؤسسة آل البیت علیهم السلام‏، قم‏، 1409 ق‏، چاپ اول‏، ج 21، ص388 تا 401، باب استحباب تسمیة الولد باسم حسن و... .
(9). کنز العمال فی سنن الأقوال و الأفعال، علی بن حسام الدین المتقی الهندی، مؤسسة الرسالة، بیروت 1989 م، ج 16، ص 624، احادیث متفرقه، حدیث 45411.
(10). بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، محقق / مصحح: جمعى از محققان‏، دار إحیاء التراث العربی‏، بیروت‏، چاپ دوم، 1403 ق‏، ج 71، ص 6، باب 1، جوامع الحقوق... .
(11). غرر الحکم و درر الکلم‏، تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، محقق / مصحح: رجائى، سید مهدى‏، دار الکتاب الإسلامی‏، قم‏، 1410 ق‏، چاپ دوم‏، ص359، حدیث 88.
(12). نهج البلاغة(صبحی صالح)، شریف الرضى، محمد بن حسین‏، محقق / مصحح: فیض الإسلام‏، هجرت‏،قم‏، 1414 ق‏، چاپ اول، ص300، خطبه 192 (خطبه قاصعه).

منبع: اخلاق در قرآن‏، آیت الله العظمى ناصر مکارم شیرازى، مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، چاپ اول، 1377 ه. ش‏، ج 1، ص 171.

پرسش‌های مرتبط:

استقلال فرزندان چه نقشی در تربیت آنها دارد؟

چرا در آیات قرآن «بشارت» و «انذار» در کنار یکدیگر آمده است؟

دوستی و تکریم نوجوانان توسط والدین، چه نقشی در تربیت صحیح آنها دارد؟

امام علی علیه السلام انگیزه خود برای نگارش «اندرزنامه اخلاقی» به فرزندشان را چگونه تبیین می نمایند؟

آیا قرآن تربیت خانوادگی و وراثت را در شکل گیری اخلاقیات انسان ها موثر می داند؟