پرسش :

به چه دلیل شارع مقدس سجده بر «خوردنی» ها و «پوشیدنی» ها را جایز ندانسته است؟


پاسخ :

بر اساس روایات، سجده کردن بر خوردنی ها و پوشیدنی ها بخاطر اینکه مسجود دنیاپرستان می باشد جایز نیست. هشام بن حکم از امام صادق(علیه السلام) پرسید: بر چه چیزى مى شود سجده کرد؟ فرمود: «سجده جایز نیست مگر بر زمین یا آنچه از آن مى روید؛ الاّ این که مَأکُول (خوردنى) و ملبوس (پوشیدنى) باشد»، گفتم فدایت شوم علّت چیست؟ فرمود: «سجود، خضوع براى خداوند عزّوجل است، پس جایز نیست بر مأکول و ملبوس؛ زیرا فرزندان دنیا و دنیاپرستان بنده و عبید مأکول و ملبوسند [گویا بر آنها سجده می کنند] و سجده کننده براى خدا، جایز نیست پیشانى خود را در سجده بر جاى سجده دنیاپرستانى گذارد که دنیا فریبشان داده است، و سجده بر زمین افضل است؛ زیرا نشان دهنده تواضع و خضوع بیشتر براى خداوند است».(1)

پی نوشت:
(1). من لایحضره الفقیه‏، ابن بابویه، محمد بن على‏، محقق / مصحح: غفارى، على اکبر، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‏، قم،‏ 1413 قمری‏، چاپ: دوم‏، ج ‏1، ص 272، باب (علة النهی عن السجود على المأکول و الملبوس دون الأرض و ما أنبتت من سواهما)؛ بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، محقق / مصحح جمعى از محققان‏، دار إحیاء التراث العربی‏، بیروت‏، 1403 قمری‏، چاپ: دوم، ج ‏82، ص 147، باب 28 (ما یصح السجود علیه و فضل السجود على طین القبر المقدس).

منبع: اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مکارم شیرازى، ناصر، تهیه و تنظیم: اکبر خادم الذاکرین‏، نسل جوان‏، قم‏، 1385 شمسی، چاپ: اول‏، ج 2، ص 15.

پرسش های مرتبط:

فلسفه شکسته بودن نماز در مسافرت چیست؟

مقدمات شناختی و معرفتی برای اقامه نماز کامل و معنوی چیست؟

آیا نماز که عالی ترین عبادت است، به مقدمات نیاز دارد؟

فلسفه خواندن نماز آیات، زمانی که نه زلزله را حس کردیم نه ترسیدیم، چیست؟