پرسش :

گروه غلات در عصر امام هادی(علیه السلام) چه عقایدی داشتند؟


پاسخ :
پاسخ اجمالی:
بعضی از عقاید باطل گروه غلات در عصر امام هادی(ع) عبارتست از؛ امام هادى(ع) خدا و خالق و مدبر جهان هستى است. ابن حسکه نبّى و فرستاده از جانب امام براى هدایت مردم است. هیچ کدام از فرائض اسلامى از قبیل زکات، حجّ، روزه و... واجب نیست. ازدواج با محارم از قبیل مادر، دختر، و خواهر، جایز است. لواط جایز، و یکى از راه هاى اعمال شهوت است که خداوند آن را حرام نکرده است. ارواح مردگان در کالبد آیندگان حلول مى کند و ... .

پاسخ تفصیلی:
از جمله گروه هاى باطل و منحرفى که در دوران امامت امام هادى(علیه السلام) فعال بودند، گروه غلات را باید نام برد که افکار و عقاید پوچ و منحط و بى اساسى داشتند و خود را شیعه وانمود مى کردند. آنان درباره امام غُلّو نموده براى او مقام الوهیّت قائل مى شدند و گاهى نیز خود را منصوب از طرف امام قلمداد مى کردند و بدین وسیله موجبات بدنامى شیعیان را در میان فرقه‏ هاى دیگر فراهم مى کردند.

امام هادى از این گروه اظهار تبرى نموده با آنان مبارزه مى کرد و تلاش مى نمود که با طرد آنان، اجازه ندهد لکه ننگى بر دامن تشیع بنشیند.

سران این گروه خطرناک و گمراه کننده افرادى همچون اشخاص زیر بودند:
1 - على بن حَسَکَه قمى.
2 - قاسم یقطینى.
3 - حسن بن محمد بن باباى قمى.
4 - محمد بن نُصیر فهرى.
5- فارس بن حاتم.

به عنوان نمونه، عقیده على بن حسکه بدین قرار بود:
الف - امام هادى(علیه السلام) خدا و خالق و مدبر جهان هستى است!
ب - ابن حسکه نبّى و فرستاده از جانب امام براى هدایت مردم است!
ج - هیچ کدام از فرائض اسلامى از قبیل زکات، حجّ، روزه و... واجب نیست!

محمد بن نصیر فهرى نیز مى گفت:
الف - امام هادى(علیه السلام) خالق و پرورگار جهان است!
ب - ازدواج با محارم از قبیل مادر، دختر، وخواهر، جایز است!
ج - لواط جایز، و یکى از راه هاى اعمال شهوت است که خداوند آن را حرام نکرده است!
د - ارواح مردگان در کالبد آیندگان حلول مى کند (تناسخ)!(1)

امام دهم طى نامه ‏ها و پاسخ هایى که به سؤالات شیعیان در این باره مى داد، این گروه را منحرف و کافر معرفى مى کرد و به شیعیان توصیه مى نمود که از آنان دورى جویند.

پی نوشت:
(1). شریف القریشی، باقر، الامام الهادی، الطبعه الاولی، بیروت، دار الاضواء، 1408 ه، ق، ص 335.

منبع: سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، موسسه امام صادق(علیه السلام)، قم، 1390 ه.ش، ص 602.

پرسش‌های مرتبط:
فعالیّت غالیان در عصر امام صادق(علیه السلام) چگونه بود؟
معناى غلوّ چیست؟
پاسخ کسانی که در باب توسل راه افراط و تفریط را پیموده اند، چیست؟
آیا ویژگى‌هایى که شیعه براى ائمه قائل است غلو در حق آنان محسوب مى شود؟
آیا عقاید شیعه امامیه با عقاید غلات نسبتى دارد؟