پرسش :

با توجّه به رواج بیلیارد در سطح جامعه و تمایل بعضی مراکز آموزش عالی به استفاده از آن لطفاً نظر مراجع عظام تقلید را در این خصوص بیان کنید؟


پاسخ :

آیات عظام امام، تبریزی، خامنه‌ای، صافی، فاضل، مکارم و نوری: اگر در نظر عرف وسیله قمار شناخته شود، بازی با آن جایز نیست؛ هر چند بدون برد و باخت باشد.[۱]
آیه الله وحید: اگر در نظر عرف وسیله قمار شناخته شود، با برد و باخت حرام است و بنا بر احتیاط واجب، بدون برد و باخت هم جایز نیست.[۲]
آیه الله سیستانی: اگر در نظر عرف محل، وسیله‌ی قمار شناخته شود، با برد و باخت حرام است و بنابر احتیاط واجب، بدون برد و باخت هم جایز نیست.[۳]
آیه الله بهجت: بازی با بیلیارد جایز نیست.[۴]

 پی نوشت ها:
[۱]ـ امام، الاستفتائات، ج ۲، (مکاسب محرمه)، س ۱۵؛ خامنه‌ای، اجوبه الاستفتائات، س ۱۱۲۵ و ۱۱۱۹ و ۱۱۱۶؛ فاضل، سایت، قمار، س ۴۷؛ مکارم، الاستفتائات، ج ۱، س ۵۴۰ و ج ۲، س ۷۳۳؛ تبریزی، سایت؛ صافی، جامع الاحکام، ج ۱، س ۱۰۴۱؛ دفتر: نوری.
[۲]ـ وحید، منهاج الصالحین، ج ۳، م ۱۹٫
[۳]ـ سیستانی، سایت، قمار، س ۲٫
[۴]ـ دفتر: بهجت.

منبع: پرسشها و پاسخهای دانشجویی احکام موسیقی؛ دفتر نشر معارف – تدوین و تألیف: سید مجتبی حسینی (مطابق با نظر ده تن از مراجع عظام)

پرسشهای مرتبط:

بازی با آلات قمار به صورت تک نفره با رایانه چه حکمی دارد؟

در اکثر پارک‌ها و فروشگاه‌ها و مکان‌های عمومی، بازی‌هایی رایج است که فرد سکه پولی را در دستگاه قرار می‌دهد و ممکن است چیزی برنده شود یا نشود!! آیا بر این بازی‌ها قمار صدق می‌کند؟

آیا هر بازی که در آن برد و باخت و شرط بندی انجام گیرد، حرام است؟

فلسفه حرمت موسیقى لهوى و غنا چیست؟