پرسش :

می‌خواهم بنا به علاقه زیادم،‌ موسیقی را یاد بگیرم و از طرفی دوست ندارم با شرع مغایرتی داشته باشد؛ لطفاً بگویید آیا یادگیری آلات موسیقی صرفاً برای استفاده شخصی اشکال دارد؟


پاسخ :

همه‌ی مراجع (به جز بهجت و صافی): آموزش و یادیگری آلات مختص به لهو، جایز نیست؛ هر چند برای استفاده شخصی باشد. امّا در آلات مشترک به منظور اغراض و منافع مشروع، اشکال ندارد.[۱]
آیت عظام بهجت و صافی: آموزش و یادگیری آلات موسیقی (لهو) جایز نیست.[۲]
 
پی نوشت ها:
[۱]ـ مکارم، استفتائات، ج ۲، س ۷۱۱ و ج ۱، س ۵۲۵؛ تبریزی، استفتائات، س ۱۰۷۸ و صراط النجاه، ج ۱، س ۱۰۲۳، ۱۰۵۰؛ فاضل،‌ جامع المسائل، ج ۱، س ۹۹۲؛ خامنه‌ای، اجوبه الاستفتائات، س ۱۱۴۴ و ۱۱۵۶ و ۱۱۶۴؛ دفتر: وحید، نوری.
[۲]ـ صافی، جامع الاحکام، ج ۱، س ۱۰۲۰ و ۹۹۶؛ دفتر: بهجت.

منبع: پرسشها و پاسخهای دانشجویی احکام موسیقی؛ دفتر نشر معارف – تدوین و تألیف: سید مجتبی حسینی (مطابق با نظر ده تن از مراجع عظام)

پرسش های مرتبط:

غنایی که از نظر فقهی موضوع حکم حرکت قرار گرفته، چیست؟

آیا حکم غنا مربوط به قالب (صوت) یا مربوط به محتوا (کلام) است، یا هر دو؟

هرگاه خواننده در آوازخوانی خود، نیّت و انگیزه غنا نداشته باشد؛ ولی شنونده آن را غنا بپندارد، تکلیف چیست؟! آیا گوش دادن به آن جایز است؟!

گوش دادن به غنای اطفال چه حکمی دارد؟

آیا غنا و آواز خوانی زن در شب عروسی جایز است؟

گوش دادن به صدای ترانه‌ی زن ایرانی و خارجی چه حکمی دارد؟

آیا مجوّز وزارت ارشاد در حکم تک‌خوانی و یا جمع‌خوانی زن و مرد تأثیر دارد؟