پرسش :

حکم خرید و فروش آلات موسیقی چیست؟


پاسخ :

همه‌ی مراجع (به جز به بهجت و صافی): اگر از آلاتی است که به لهو و حرام اختصاص دارد، خرید و فروش آن جایز نیست ولی اگر از آلات مشترک باشد معامله آن اشکال ندارد.[۱]
آیات عظام بهجت و صافی: خرید و فروش آن جایز نیست.[۲]

 پی نوشت ها:
[۱]ـ امام، استفتائات، ج ۲، (مکاسب محرمه)، س ۲۵؛ خامنه‌ای، اجوبه استفتائات، س ۱۱۴۹ و ۱۱۶۴؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۹۹۲؛ توضیح المسائل مراجع، م ۲۰۶۷؛ تبریزی، صراط النجاه، ج ۱، س ۱۰۲۳؛‌ استفتائات، س ۱۰۶۳؛ وحید،منهاج الصالحین، ج ۳ م ۸؛ مکارم، استفتائات، ج ۲، س ۷۰۷؛ سیستانی، سایت، (موسیقی)؛ دفتر: نوری.
[۲]ـ صافی، جامع الاحکام، ج ۱، س ۹۹۶ و ۱۰۲۰ و ۱۰۱۸؛ بهجت، توضیح المسائل، م ۱۶۲۴؛ وسیله النجاه، ج ۱، م ۱۴۴۱ و ۱۴۴۲؛ دفتر: استفتائات.

منبع: پرسشها و پاسخهای دانشجویی احکام موسیقی؛ دفتر نشر معارف – تدوین و تألیف: سید مجتبی حسینی (مطابق با نظر ده تن از مراجع عظام)

پرسش های مرتبط: 

چاپ آگهی در مطبوعات و یا انعکاس در صدا و سیما به منظور جلب افراد مورد نظر، برای آموزش موسیقی چه حکمی دارد؟ آیا مصداق ترویج است؟

حکم تشکیل نمایشگاه آلات موسیقی چیست؟

آنچه از تلویزیون پخش می‌شود، باید جنبه تصویری و دیداری داشته باشد متأسفانه سال‌ها است که تلویزیون صدای موسیقی را پخش می‌کند و روی این صدا تصویر منظره و طبیعت قرار می‌دهد. هنرمندان این رشته، این اقدام تلویزیون...

ضبط و تکثیر ترانه و موسیقی، چه حکمی دارد؟

درآمدی که از رهگذر تکثیر و توزیع نوار و سی‌دی‌های موسیقی به دست می‌آید، حلال است یا حرام؟

حکم آموزش و یادگیری نوازندگی آلات موسیقی چیست؟

آیا دانشجو می‌تواند در رشته موسیقی ادامه تحصیل دهد؟ در صورتی که تحصیلات دانشگاهی برای وی ضروری باشد، چه حکمی دارد؟