پرسش :

1. بر اثر حملات موشکی لشگریان کفر صدامی به شهرستان دزفول در آن شب هولناک، تعداد هیجده نفر از یک خانواده شهید شدند، یکی از این شهدا دارای دو زن بوده که زن اوّلی قبلاً فوت نموده و از او دو دختر باقی مانده است و از زن دوّم نیز که در اثر حملات موشکی شهید شده، دو دختر باقی مانده است، از شخص شهید، قدری مال به جای مانده؛ این مال باید به چه شکلی تقسیم شود؟ 2. و از زن دوّم (که شهید شده) قدری طلا باقی مانده؛ آیا این فقط به دختر زن شهید می‌رسد یا به دخترهای زن اوّلی هم می‌رسد؟ 3. با توجه به این‌که این شخص شهید وصیت‌نامه ندارد و معلوم نیست مهریه زن‌‌ها را داده یا نه، چه باید کرد؟


پاسخ :
1.‌ چنان‌چه تقدم و تأخر موت کسانی که در حمله مذکور شهید شده‌‏اند معلوم نباشد باید موت هر یک را قبل از دیگران فرض کرد و تمام مال او را بین ورثه موجود و آنها که با او شهید شده‌‏اند تقسیم نمود و سهم آنها که شهید شده‌‏اند به ورثه آنها داد.
2. در فرض معلوم نبودن تقدم و تأخر موت زن باید طلا و سایر اموال او را بین ورثه که از آنها شوهر شهید اوست، تقسیم نموده و سهم شوهر شهید بین ورثه موجود که از آن جمله دو دختر زن دیگر اوست تقسیم شود.
3. چنان‌چه به طریق شرعی ادای مهر زن‌‌ها ثابت نباشد باید آن را مثل سایر دیون قبل از تقسیم ارث شهید به ورثه حین موت زن‌‌ها پرداخت نمود.

منبع: ره توشه قضایی (استفتائات قضایی از محضر امام خمینی رحمه ‌الله)، نشر قضا، 1390.