پرسش :

برخى ادعا مى کنند که «اعلمیت» در تقلید دلیل معتبرى ندارد. مستدعى است پاسخ این شبهه را بیان فرمایید؟


پاسخ :
بسمه تعالى: تقلید از «اعلم» از یک اصل عقلائى سرچشمه مى گیرد و پیشوایان معصوم آن را ردّ نکرده اند و آن اصل این است که اگر دو نفر متخصص در یک مسأله اى اختلاف نظر داشته باشند، مسلماً در مسائل مهم با وجود «اعلم» به دیگرى مراجعه نمى کنند. فرض کنید در مورد معالجه یک بیمار، دو پزشک متخصص دو نظر مخالف دهند و یکى از آن دو نسبت به دیگرى آگاه تر و داناتر است، در چنین مواردى با وجود «اعلم» نظر دیگرى را انتخاب نمى کنند. اگر کسى به غیر اعلم مراجعه کند و نظر او صحیح نباشد، در پیشگاه عقلا وى را معذور نمى شمارند، ولى اگر به داناتر مراجعه کند و نظر او خطا درآید، در پیشگاه عقلا معذور مى باشد. امور دینى از مسائل مهم و سرنوشت ساز است و در آنجا نیز باید از این اصل عقلائى پیروى نمود. والله العالم

منبع: استفتائات، آیت ‌الله العظمى سبحانى (دام ظله)، جلد اول، قم: مؤسسه امام صادق علیه‌ السلام، 1389.