پرسش :

تلاوت سوره احقاف چه فضیلتی دارد؟


پاسخ :
در فضیلت این سوره در حدیثی پیامبر گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله فرمود:
«وَمَن قَرَأَ سورَةَ الاحقافِ اعطِیَ مِنَ‌الاجرِ بِعَدَدِ کُلّ رَملٍ فِی‌الدُّنیا عَشرُ حَسَناتٍ وَمُحِیَ عَنهُ عَشرُ سَیّئاتٍ وَرُفِعَ لَهُ عَشرُ دَرَجاتٍ؛ هر کس سوره احقاف را بخواند، به ازای هر دانه شن که در این دنیاست ده حسنه به او داده می‌شود و ده سیّئه محو می‌گردد و ده درجه بر درجاتش افزوده می‌شود».(1)

«احقاف» جمع «حِقف» (بر وزن رزق) به‌معنی شن‌های روان است که بر اثر وزش باد در بیابان‌ها به صورت مستطیل و کج و معوج روی هم انباشته می‌شود. سرزمین قوم «عاد» را ازاین‌رو «احقاف» نامیدند که ریگستانی به این شکل بود. تعبیر حدیث مزبور ناظر به همین معناست.

بدیهی است این گونه حسنات و درجات تنها برای تلاوت الفاظ نیست، بلکه تلاوتی است سازنده و بیدارگر، در مسیر ایمان و تقوا. و محتوای سوره احقاف به‌راستی چنین اثری دارد، اگر انسان طالب حقیقت و آماده عمل باشد.

و در حدیث دیگری امام صادق علیه السلام فرمود:
«مَن قَرَأَ کُلَّ لَیلَةٍ أو کُلَّ جُمُعَةٍ سورَةَ الاحقافِ لَم یُصِبهُ اللّهُ بِرَوعَةٍ فِی‌الدُّنیا وَآمَنَهُ مِن یَومِ القِیامَةِ؛ هر کس سوره احقاف را هر شب یا هر جمعه بخواند، خداوند وحشت دنیا را از او برمی‌دارد و او را روز قیامت از وحشت در امان می‌دارد».(2)
 
پی‌نوشت:
1- مجمع‌البیان، آغاز سوره احقاف
1- همان

منبع: فضیلت سوره‌های قرآن (برگرفته از تفسیر نمونه)؛ مهدی دربانی، قم: امام علی بن ابی‌طالب (ع)، ۱۳۸۹.