چرایى اعطای خمس به سادات
پرسش :
چرا یک پنجم ارباح، کنز، معادن، غنائم و انفال از آن «سید» شده است؟
پاسخ :
بسمه تعالى: در این سؤال دو اشتباه وجود دارد: اوّلاً: انفال مربوط به حکومت اسلامى است که در رأس آن امام معصوم و یا نائب او قرار دارد، ثانیاً: در غیر انفال یک دهم از آن سادات فقیر است نه یک پنجم. ولى آنچه مهم است این است که خمس از آن مقام امامت است چنان که در صحیحه على بن راشد آمده است که راوى به امام هادى علیه السلام یادآور مى شود: براى من اموالى مى آورند و گویند این مال ابوجعفر امام جوادعلیه السلام است.
امام در پاسخ مى فرمایند: «ما کان لأبى علیه السلام بسبب الإمامة فهو لى، وما کان غیر ذلک فهو میراث على کتاب الله وسنّة نبیه صلى الله علیه و آله و سلم» (1)
بنابراین خمس چه سهم امام و چه سهم سادات از آن مقام امامت است و امام باید فرزندان پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم را که زکات بر ایشان حرام است، اداره کند و اگر بى نیاز شدند بقیه را در موارد دیگر مصرف نماید. مقصود این نیست که خمس را بین امام و سادات تقسیم کنند هر چند بى نیاز باشند بلکه باید نیاز سادات را برطرف نمود و بقیه مربوط به مقام امامت است عیناً مثل فقیر غیر سید که از زکات تأمین مى شود و اگر فقیر غیر سید بى نیاز شد زکات در جاى دیگر مصرف مى شود. والله العالم
پی نوشت:
1. وسائل الشیعه، ج6، ابواب انفال، باب 2، حدیث6.
منبع: استفتائات، آیت الله العظمى سبحانى (دام ظله)، جلد سوم، قم: مؤسسه امام صادق (علیه السلام)، 1394.
بسمه تعالى: در این سؤال دو اشتباه وجود دارد: اوّلاً: انفال مربوط به حکومت اسلامى است که در رأس آن امام معصوم و یا نائب او قرار دارد، ثانیاً: در غیر انفال یک دهم از آن سادات فقیر است نه یک پنجم. ولى آنچه مهم است این است که خمس از آن مقام امامت است چنان که در صحیحه على بن راشد آمده است که راوى به امام هادى علیه السلام یادآور مى شود: براى من اموالى مى آورند و گویند این مال ابوجعفر امام جوادعلیه السلام است.
امام در پاسخ مى فرمایند: «ما کان لأبى علیه السلام بسبب الإمامة فهو لى، وما کان غیر ذلک فهو میراث على کتاب الله وسنّة نبیه صلى الله علیه و آله و سلم» (1)
بنابراین خمس چه سهم امام و چه سهم سادات از آن مقام امامت است و امام باید فرزندان پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم را که زکات بر ایشان حرام است، اداره کند و اگر بى نیاز شدند بقیه را در موارد دیگر مصرف نماید. مقصود این نیست که خمس را بین امام و سادات تقسیم کنند هر چند بى نیاز باشند بلکه باید نیاز سادات را برطرف نمود و بقیه مربوط به مقام امامت است عیناً مثل فقیر غیر سید که از زکات تأمین مى شود و اگر فقیر غیر سید بى نیاز شد زکات در جاى دیگر مصرف مى شود. والله العالم
پی نوشت:
1. وسائل الشیعه، ج6، ابواب انفال، باب 2، حدیث6.
منبع: استفتائات، آیت الله العظمى سبحانى (دام ظله)، جلد سوم، قم: مؤسسه امام صادق (علیه السلام)، 1394.
پرسش و پاسخ مرتبط
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}