پرسش :

الف: اگر پس از شوط چهارم در طوافش حدثی از او سر زد از مطاف خارج شده و پس از وضو گرفتن به خاطر جهل و نادانی بار دیگر برای طواف آمد و طواف کاملی به جا آورد، آیا طواف او صحیح می‌باشد؟ ب: در فرض قبلی، اگر می‌خواست که به تکلیف خود به کامل کردن طواف خود بپردازد، آیا جایز است که بیش از آن وقتی که برای وضو گرفتن لازم است تأخیر کند؟ به عبارت دیگر، آیا شرط موالات میان شوطها، حتی در این صورت فرض شده هم، باقی خواهد ماند؟


پاسخ :
بسمه تعالی:
الف: در مورد سؤال چنانچه شخص طواف دوم خود را به قصد اعم از تمام و اتمام به جا آورد اشکالی ندارد و اگر بخواهد آن را به قصد شروع مجدد و آغاز به جا بیاورد، احتیاط آن است که طواف اول را تمام نموده سپس نماز آن را بخواند و طواف خود را اعاده نماید، والله العالم.

ب: اگر تأخیر او برای اتمام طواف بیش از مدّت و مقتضای وضو گرفتن باشد در این صورت، احتیاط آن است که شوطهای باقیمانده طواف را به جا بیاورد سپس طواف کاملی را به نیت رجائاً به جا بیاورد و یا آن که طواف کاملی را به قصد اعم از تمام و اتمام به جا بیاورد، والله العالم.

​​​​​​​​​​​​​​منبع: استفتائات حج، مطابق با فتاوای آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی (ره)، قم: دارالصدیقه الشهید، ۱۳۸۴.