حکم ازدواج فامیلی
پرسش :
لطفاً نظر مبارک را در رابطه با ازدواج دو فامیل بیان فرمایید؟
پاسخ :
در خصوص این مسأله روایت معتبرى به نظر نرسیده است(1).
پی نوشت:
1 ـ شهید (رحمه الله) در مسالک، اول کتاب نکاح مرسلا نقل کرده که پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) فرمود: «لاتنکحوا القرابة القریبة فإن الولد یخرج ضاویاً اى نحیفاً». یعنى با خویشان نزدیک ازدواج نکنید، چون بچه نحیف و لاغر متولد مى شود.
و علامه (رحمه الله) در تذکرة الفقها، کتاب النکاح ج 1/ ص 569 ذیل مقدمه ششم ظاهراً استحباب نکاح با بیگانه را پذیرفته و همین حدیث را نقل کرده و سپس فرموده است: ولعل ذلک لنقصان الشهوة بسبب القرابة. یعنى، شاید این مطلب براى این باشد که قرابت و خویشاوندى سبب نقصان شهوت است.
و در الحدائق الناضرة ج 23/ ص 17 آمده است که بعضى فرموده اند: ازواج با خویشان مستحب است به خاطر صله رحم و فضیلت ازدواج و شهید در قواعد همین را اختیار کرده است.
و بعضى گفته اند ازدواج با بیگانه مستحب است براى قول پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) که فرمود: «لاتنکحوا القرابة القریبة فإن الولد یکون ضاویاً، أى نحیفاً». و هو اختیار العلاّمة فى التذکرة و علل بنقصان الشهوة مع القرابة، یعنى مختار علامه در تذکره استحباب ازدواج با بیگانه است و دلیل آن فرمایش پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله)است که از ازدواج با نزدیکان نهى فرمود.
پس از این، مرحوم صاحب حدائق فرموده است که ظاهراً این خبر از عامه نقل شده و در کتب اخبار ما نقل نشده است و خبر را ابن اثیر در نهایة الاثیریة ج 3/ ص 106 نقل کرده است و علامه هم ظاهراً از آنان تبعیت کرده و به آنچه آنان به آن استدلال کرده اند، استدلال کرده است.
منبع: جامع المسائل، استفتائات آیت الله العظمی محمد فاضل لنکرانی (ره)، جلد اول، قم: امیر العلم، 1383.
در خصوص این مسأله روایت معتبرى به نظر نرسیده است(1).
پی نوشت:
1 ـ شهید (رحمه الله) در مسالک، اول کتاب نکاح مرسلا نقل کرده که پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) فرمود: «لاتنکحوا القرابة القریبة فإن الولد یخرج ضاویاً اى نحیفاً». یعنى با خویشان نزدیک ازدواج نکنید، چون بچه نحیف و لاغر متولد مى شود.
و علامه (رحمه الله) در تذکرة الفقها، کتاب النکاح ج 1/ ص 569 ذیل مقدمه ششم ظاهراً استحباب نکاح با بیگانه را پذیرفته و همین حدیث را نقل کرده و سپس فرموده است: ولعل ذلک لنقصان الشهوة بسبب القرابة. یعنى، شاید این مطلب براى این باشد که قرابت و خویشاوندى سبب نقصان شهوت است.
و در الحدائق الناضرة ج 23/ ص 17 آمده است که بعضى فرموده اند: ازواج با خویشان مستحب است به خاطر صله رحم و فضیلت ازدواج و شهید در قواعد همین را اختیار کرده است.
و بعضى گفته اند ازدواج با بیگانه مستحب است براى قول پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) که فرمود: «لاتنکحوا القرابة القریبة فإن الولد یکون ضاویاً، أى نحیفاً». و هو اختیار العلاّمة فى التذکرة و علل بنقصان الشهوة مع القرابة، یعنى مختار علامه در تذکره استحباب ازدواج با بیگانه است و دلیل آن فرمایش پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله)است که از ازدواج با نزدیکان نهى فرمود.
پس از این، مرحوم صاحب حدائق فرموده است که ظاهراً این خبر از عامه نقل شده و در کتب اخبار ما نقل نشده است و خبر را ابن اثیر در نهایة الاثیریة ج 3/ ص 106 نقل کرده است و علامه هم ظاهراً از آنان تبعیت کرده و به آنچه آنان به آن استدلال کرده اند، استدلال کرده است.
منبع: جامع المسائل، استفتائات آیت الله العظمی محمد فاضل لنکرانی (ره)، جلد اول، قم: امیر العلم، 1383.
پرسش و پاسخ مرتبط
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}