پرسش :

در عروة الوثقى، مساله 45 افعال وضو، فرموده است: «الإسراف فى ماء الوضوء مکروه» با اینکه اسراف حرام است، مقصود از این عبارت چیست؟


پاسخ :
مستحب است آب وضو یک مدّ باشد و همانگونه که در روایات آمده است، مصرف بیش از آن مقدار، ولو کمى بیشتر باشد، اسراف محسوب مى شود و مکروه است، از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که فرمود: براى خداوند متعال فرشته اى است که اسرافِ وضو را مى نویسد، همانطور که نقصان و کم گذاشتن آن را مى نویسد.(1)

و از رسول خدا (صلّى الله علیه و آله) نقل شده که فرمود: مقدار آب وضو یک مدّ است و مقدار آب غسل یک صاع است و بعد از من مردمى مى آیند که این مقدار آب را کم مى شمارند، این مردم برخلاف سنّت من هستند و کسى که بر سنّت من ثابت باشد، (وضو را با یک مد و غسل را با یک صاع آب انجام دهد) در بهشت قدس با من است (2) و ظاهراً نظر صاحب عروة الوثقى (ره) که فرموده است: اسراف در آب وضو مکروه است، در جایى و در وقتى است که براى آب ارزش و قیمتى نباشد و امّا اگر مصرف بیش از آن مقدار، در جایى باشد که براى آب ارزش و قیمت باشد، یا کم آبى باشد، اسراف و حرام است، مانند اسراف در چیزهاى دیگر.

پی‌نوشت‌ها:
1 ـ وسائل الشیعه، ج 1، ص 340، قال علیه السلام: إنّ للّه مَلَکاً یکتب سرف الوضوء کما یکتب عدوانه.
2 ـ وسائل الشیعه، ج 1، ص 339: «عن رسول الله صلى الله علیه و آله قال: الوضوء مدّ و الغسل صاع، و سیأتى اقوام بعدى یستقلون ذلک فأولئک على خلاف سنّتى، و الثابت على سنّتى معى فى حظیرة القدس».

​​​​​​​منبع: جامع المسائل، استفتائات آیت الله العظمی محمد فاضل لنکرانی (ره)، جلد دوم، قم: امیر العلم، 1383.