احکام ازدواج | مسائل متفرقه: سوال بیست و هشت
پرسش :
زوج به علت انزال زودرس قادر به تصرف و دخول نمى باشد، با اینکه عضو او منتشر مى شود، آیا این از موارد عنن محسوب مى شود؟
پاسخ :
مستفاد از روایات و منابع فقهى این است که اگر زوج قادر بر وطى نباشد زوجه با رعایت شرایطى حق فسخ دارد.
فى روایة: «لایقدر على الجماع ابداً». و فى روایة اخرى: «لایقدر على اتیان النساء». و اسمى از انتشار و عدم انتشار عضو برده نشده است.
و در لغت هم عنن به معناى عجز و عدم قدرت و عدم تمایل آمده است. (فى مجمع البحرین: العنین الذى لایقدر على اتیان النساء ولایشتهى النساء، قال الأزهرى: سمّى عنیناً لأنّ ذکره یعنّ بقبل المرأة، أی یعترض إذا أراد ایلاجه) و فى القاموس عنین کسکین، مَن لایأتى النِساء عجزاً أو لایریدهنّ... .
مضافاً بر اینکه (المقصود من النکاح الوطى، کما عن صاحب الجواهر«ره»). بنابراین مورد سؤال از موارد عنن است و دختر با رعایت شرایط مذکوره در ذیل مسأله 2449 توضیح المسائل حق فسخ دارد. ضمناً با قطع نظر از آن مسأله اگر در موردى عسر و حرج شدید یا مفسده اى باشد و حاکم شرع مصلحت را در جدایى بدون مهلت بداند مى تواند زوج را وادار به طلاق کند و چنانچه زوج حاضر به طلاق نشد حاکم شرع به تقاضاى زوجه حکم طلاق را صادر مى کند.
منبع: جامع المسائل، استفتائات آیت الله العظمی محمد فاضل لنکرانی (ره)، جلد دوم، قم: امیر العلم، 1383.
مستفاد از روایات و منابع فقهى این است که اگر زوج قادر بر وطى نباشد زوجه با رعایت شرایطى حق فسخ دارد.
فى روایة: «لایقدر على الجماع ابداً». و فى روایة اخرى: «لایقدر على اتیان النساء». و اسمى از انتشار و عدم انتشار عضو برده نشده است.
و در لغت هم عنن به معناى عجز و عدم قدرت و عدم تمایل آمده است. (فى مجمع البحرین: العنین الذى لایقدر على اتیان النساء ولایشتهى النساء، قال الأزهرى: سمّى عنیناً لأنّ ذکره یعنّ بقبل المرأة، أی یعترض إذا أراد ایلاجه) و فى القاموس عنین کسکین، مَن لایأتى النِساء عجزاً أو لایریدهنّ... .
مضافاً بر اینکه (المقصود من النکاح الوطى، کما عن صاحب الجواهر«ره»). بنابراین مورد سؤال از موارد عنن است و دختر با رعایت شرایط مذکوره در ذیل مسأله 2449 توضیح المسائل حق فسخ دارد. ضمناً با قطع نظر از آن مسأله اگر در موردى عسر و حرج شدید یا مفسده اى باشد و حاکم شرع مصلحت را در جدایى بدون مهلت بداند مى تواند زوج را وادار به طلاق کند و چنانچه زوج حاضر به طلاق نشد حاکم شرع به تقاضاى زوجه حکم طلاق را صادر مى کند.
منبع: جامع المسائل، استفتائات آیت الله العظمی محمد فاضل لنکرانی (ره)، جلد دوم، قم: امیر العلم، 1383.
پرسش و پاسخ مرتبط
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}