پرسش :

مرسوم است بعد از نمازها به پیامبر اکرم (صلّى الله علیه و آله) و ائمه اطهار (علیهم السلام) سلام مى دهند، آیا براى این عمل مدرکى وجود دارد؟


پاسخ :
بلى، در روایات متعددى وارد شده است که اگر نمى توانید نزد قبور پیامبر (صلّى الله علیه و آله) و فاطمه زهرا(علیها السلام) و ائمه اطهار(علیهم السلام) حاضر شوید، و از نزدیک زیارت کنید. از دور با اشاره به قبور آنان سلام دهید و زیارت کنید.(1) و روایات دلالت دارند بر استحباب زیارت و سلام بر آنان در تمام حالات و هر چند مرتبه در شبانه روز خصوصاً شب و روز جمعه که بعد از نمازها را نیز شامل مى شود.

بلکه سزاوار است بعد از هر نماز واجب حضرت رسول(صلّى الله علیه و آله) را زیارت و به آن حضرت سلام کرد، همانگونه که بزنطى گوید: «به حضرت رضا(علیه السلام) عرض کردم چگونه بر رسول خدا (صلّى الله علیه و آله) در عقب مکتوبه (نماز واجب) صلوات و سلام بفرستم؟ حضرت فرمود: مى گویى «السّلام علیک...».(2)
 
پی‌نوشت:
1 ـ در این رابطه به وسایل الشیعه، ج 10، ص 263 و 452 مراجعه شود. و در جواهرالکلام، ج 20، ص 100 آمده است: «و یستحب زیارة النبى(ص) و فاطمة(ع) و الائمة(ع) من بُعد، بمعنى الایماء الى قبورهم بالسلام...
2 ـ عن البزنطی، قال: قلت للرضا علیه السلام: کیف الصلاة على الرسول صلى الله علیه و آله فى دبر المکتوبة و کیف السلام علیه؟ فقال علیه السلام تقول: السلام علیک یا رسول الله و رحمة الله و برکاته،السلام علیک یا محمد بن عبدالله، السلام علیک یا خیرة الله، السلام علیک یا حبیب الله، السلام علیک یا صفوة الله، السلام علیک یا امین الله، اشهد انک رسول الله، و اشهد انک محمد بن عبدالله، و اشهد انک قد نصحت لأمتک و جاهدت فى سبیل ربک، و عبدته حتى اتیک الیقین، فجزاک اللّه یا رسول الله، افضل ما جزى نبیاً عن أمته. اللّهم صلّ على محمد و آل محمد، افضل ما صلیت على ابراهیم و آل ابراهیم، انک حمید مجید. (بحارالانوار، ج 100، ص 181).

منبع: جامع المسائل، استفتائات آیت الله العظمی محمد فاضل لنکرانی (ره)، جلد دوم، قم: امیر العلم، 1383.