حکم غیبت کودکان
پرسش :
آیا «غیبت کودکان» هم حرام است؟
پاسخ :
غیبت کودکان ممیّز، اگر سبب ناراحتی آنان شود، حرام است، مرحوم شیخ «انصارى» (قدس سره) در «مکاسب محرمه» مى گوید: عنوان برادر مؤمن نیز بر آنها صادق است چرا که قرآن مجید درباره ایتام مى فرماید: «وَ اِنْ تُخالِطُوُهُمْ فَاِخْوانُکُمْ»(1)؛ (اگر با آنان همزیستى دارید آنها برادران شما هستند).
ولى حق این است که نباید آن را مقیّد به ممیّز کرد چرا که اگر کشف عیوب پنهانى کودک غیر ممیّز، سبب هتک حیثیت او در آینده، و یا هتک حیثیت خانواده او مى شود، آن هم کار خلافى است، به همین دلیل مرحوم شهید ثانى در کتاب «کشف الرّیبه» فرقى میان صغیر و کبیر نگذاشته است و به تعبیر دیگر اطفال مؤمنین از نظر جان، مال، عرض و آبرو، در حکم خود مؤمنان هستند.
پی نوشت:
(1). قرآن کریم، سوره بقره، آیه 220.
منبع: اخلاق در قرآن، مکارم شیرازى، ناصر، تهیه و تنظیم: جمعى از فضلاء، مدرسه امام على بن ابى طالب (علیه السلام)، قم، 1377 ش، چاپ اول، ج 3، ص 130.
غیبت کودکان ممیّز، اگر سبب ناراحتی آنان شود، حرام است، مرحوم شیخ «انصارى» (قدس سره) در «مکاسب محرمه» مى گوید: عنوان برادر مؤمن نیز بر آنها صادق است چرا که قرآن مجید درباره ایتام مى فرماید: «وَ اِنْ تُخالِطُوُهُمْ فَاِخْوانُکُمْ»(1)؛ (اگر با آنان همزیستى دارید آنها برادران شما هستند).
ولى حق این است که نباید آن را مقیّد به ممیّز کرد چرا که اگر کشف عیوب پنهانى کودک غیر ممیّز، سبب هتک حیثیت او در آینده، و یا هتک حیثیت خانواده او مى شود، آن هم کار خلافى است، به همین دلیل مرحوم شهید ثانى در کتاب «کشف الرّیبه» فرقى میان صغیر و کبیر نگذاشته است و به تعبیر دیگر اطفال مؤمنین از نظر جان، مال، عرض و آبرو، در حکم خود مؤمنان هستند.
پی نوشت:
(1). قرآن کریم، سوره بقره، آیه 220.
منبع: اخلاق در قرآن، مکارم شیرازى، ناصر، تهیه و تنظیم: جمعى از فضلاء، مدرسه امام على بن ابى طالب (علیه السلام)، قم، 1377 ش، چاپ اول، ج 3، ص 130.
پرسش و پاسخ مرتبط
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}