پرسش :

کسى که براى حج تمتّع استحبابى به مکّه رفته، و عمره تمتّع را انجام داده، و از روى جهل به مسئله براى حج تمتّع میقاتى در مکّه اجیر شده، و به میقات رفته، و براى عمره تمتّع محرم شده، و به مکّه آمده، و اعمال عمره را انجام داده، سپس مسئله را فهمیده، معلوم است که حج میقاتى صحیح نیست، بفرمایید نسبت به اعمال خود چه وظیفه‌اى دارد؟


پاسخ :
احرام او براى عمره حج میقاتى درست نبوده، و باید بقیه اعمال خود را بجا آورد، یعنى در مکّه براى حج محرم شود، و به عرفات برود، و مناسک را انجام دهد، و حج تمتّعش صحیح است ولى در این فرض نظرى که در ذیل فرع قبل بود جارى است.

منبع: استفتائات حج، آیت الله العظمی لطف ‌الله صافی، قم، انتشارات حضرت معصومه (علیها السلام)، 1380.