پرسش :

با توجه به اینکه شرع مقدس اسلام تأکید اکیدى بر رسیدگى به امور مسلمانان و جویا شدن از احوال آنان نموده است و پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله شخص بى تفاوت نسبت به حوائج مسلمانان را، مسلمان ندانسته‌اند، خواهشمند است بفرمائید کسانى که چندین مرتبه به حج واجب و عمره مشرف شده‌اند و همچنان سالى حداقل یکبار مبادرت به زیارت «بیت اللّٰه الحرام» مى‌نمایند، با اینکه مى‌دانند افرادى هستند که به نان شب خویش محتاجند و مى‌توانند با صرف نظر از سفر حج، حوائج این مستمندان و ضعفا از مسلمانان را برآورند، آیا حج ایشان از نظر اسلام جائز است و وظیفه‌اى در قبال جامعه اسلامى ندارند؟


پاسخ :
همانطور که مرقوم فرموده‌اید اسلام نسبت به رسیدگى به حال ضعفاء سفارش بسیار فرموده و در این خصوص روایات فراوانى داریم و ثواب دستگیرى از فقراء و محرومان زیاد است و حتى ثواب قضاء حاجت مؤمن از بیست حج مستحب بیشتر است اما انتخاب اعمال مستحب با خود افراد است و افضل بودن یک مستحب موجب سلب استحباب از مستحب دیگر نمى‌شود، ساختن راهها و مراکز عام المنفعه علمى و دینى و ساختن بیمارستانها و صدها نمونه دیگر همه از مصادیق خیر است که نمى‌توان به جهت وجود محرومان در جامعه تعطیل نمود. بلى سزاوار است افراد متمکن که سفرهاى متعدّد به حج و یا عمره مشرف مى‌شوند به دستگیرى از محرومان و تهیه وسائل کار و گذران زندگى آنان نیز همت بگمارند تا به فیض عظیم‌تر نائل گردند خداوند متعال همگان را در انجام وظائف شرعى موفق و مؤیّد فرماید.

منبع: استفتائات حج، آیت الله العظمی لطف ‌الله صافی، قم، انتشارات حضرت معصومه (علیها السلام)، 1380.