پرسش :

شخصى که قرائت و یا اذکار واجبه نمازش صحیح نیست، لکن فکر مى‌کرده است که تصحیح نماز کار سهلى است، و در فرصتى که قبل از حج دارد مى‌تواند قرائت نمازش را اصلاح نماید، در هر صورت با این گمان و یا با سهل انگارى نسبت به تکلیف خود، در میقات به عنوان نیابت محرم شده است، ولى وقت انجام نماز طواف هر چه سعى شده ولو با تلقین نتوانسته است نمازش را صحیح بخواند. بفرمایید فعلاً که در مکّه است تکلیف او چیست؟ آیا به طور قطع مقدارى را که به نیابت انجام داده باطل است، و اگر چنین است وظیفه بعدى او چیست؟ آیا واجب است به میقات و یا ادنى الحل برگردد، و براى خودش‌اگر چه به عنوان حج استحبابى‌محرم شود، و بدین وسیله جبران ورود به حرم را که بدون احرام صحیح انجام داده است بنماید، و یا چنین کارى وجوب ندارد، ولى مى‌تواند چنین کند؟ و یا با آنکه نباید به آن حج اکتفاء شود، باید احتیاطاً آن اعمال را با همان نیّت قبلى ادامه دهد، و در مواردى که مثل نماز طواف پیش مى‌آید، هم خودش تا حدى که مى تواند بخواند، و هم احتیاطاً نایب بگیرد؟ و یا آنکه وظیفه‌اش این است که احتیاطاً به میقات برگردد، و براى عمرۀ تمتّع به نیّت خود محرم شود، و اعمال عمره تمتّع را انجام دهد، ولى براى حج تمتّع نیّت ما فى الذّمه کند، که اگر عمره تمتّع اول صحیح است این حج مکمل آن باشد، و اگر عمره تمتّع دوم که براى خود انجام داده صحیح است باز این حج بتواند آن را تکمیل نماید؟


پاسخ :
در فرض سؤال، صحت عمره مذکور براى منوب عنه محل اشکال است، بنابر احتیاط به قصد منوب عنه محرم به احرام حج شود، و اعمال را به جاى آورد، و نسبت به اجرت مصالحه نمایند و اگر حج نیابتى حَجّةالاسلام یا حج واجب دیگر بوده باید مجدداً براى منوب عنه استیجار نمایند.

منبع: استفتائات حج، آیت الله العظمی لطف ‌الله صافی، قم، انتشارات حضرت معصومه (علیها السلام)، 1380.