پرسش :

اگر جامه احرام را با پول خمس یا زکات نداده خریده باشند احرام در آن صحیح است یا خیر؟ و بر فرض عدم صحت اگر با آن محرم شد وظیفه چیست؟


پاسخ :
اگر به عین آن پول معامله واقع شده باشد احرام در آن جایز نیست و همچنین اگر جامۀ احرام خودش متعلق خمس شده باشد محرم شدن در آن جایز نیست و طواف در آن باطل است ولى اگر آن را با پولى کلى خریده باشد احرام در آن ضررى ندارد هر چند در مقام پرداخت قیمت پول خمس یا زکات نداده را بدهد لکن ذمۀ او به مقدار خمس برىء نمى‌شود و ضامن آن مقدار خمس هم مى‌باشد.

منبع: استفتائات حج، آیت الله العظمی لطف ‌الله صافی، قم، انتشارات حضرت معصومه (علیها السلام)، 1380.