پرسش :

الف: کسی که عقیده دارد نیت فقط با جاری کردن بر زبان منعقد می‌شود با این حال با عدّه‌ای طواف می‌کند و در دلش نیت کرده و به زبان نمی‌گوید؛ لذا معتقد است آن شوط صحیح نیست، اگر آن شوط از طواف را لغو کند و شوط جدیدی را با نیت زبانی آغاز کند، چه حکمی دارد؟ آیا اعراض به تنهایی کافی است یا باید یکی از مبطلات طواف را انجام دهد؟ ب: کسی که به‌خاطر جهل به مسأله یا اشتباه در حکم شرعی از یک شوط انصراف دهد چه حکمی دارد؟ ج: آیا اعتقاد به بطلان یک شوط به تنهایی برای انصراف از آن و از سرگیری شوطی دیگر به‌جای آن کافی است یا این‌که واجب است قصد اعراض کند و اعتقاد به فساد طواف یا سعی به تنهایی کافی نیست؟


پاسخ :
الف: جواز انصراف از یک شوط به تنهایی محلّ اشکال است. فقط انصراف از همه‌ی مقداری از طواف که انجام داده و از سر گرفتن طواف از اول جایز است. و در انصراف از طواف گذشتِ مقداری زمان یا انجام مُبطل طواف شرط نیست؛ بلکه با خود قصد اعراض از طواف، انصراف حاصل می‌شود. به‌هرحال در فرض مذکور، طوافش صحیح است و قصد انصراف از یک شوط و انجام شوط دیگر به جای آن، باعث بطلان طواف نمی‌شود.

ب: این کار باعث بطلان طوافش نمی‌شود.

ج: قصد اعراض به تنهایی برای اعراض و انصراف کافی است، هرچند به‌خاطر اعتقاد به بطلان شوط باشد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری