پرسش :

اگر براى وحدت در نماز جماعت برادران اهل تسنن شرکت کنیم که قهراً نماز فاقد جزء یا شرط است و در جاى دیگرى مى‌تواند بى‌هیچ کاستى نماز را درست بخواند، آیا این نماز در وسعت وقت صحیح است و اعاده و قضا ندارد؟ همچنین وقوف در عرفات - روزى که قاضى عامه حکم کرده - با اینکه شیعه شک دارد، یا یقین به خلاف دارد، آیا همسویى با آنان کفایت مى‌کند؟


پاسخ :
باسمه تعالى؛ نمازى را که انسان بر طبق تقیۀ مداراتى انجام مى‌دهد، در صورتى که قرائت را خود اتیان کند مجزى است؛ و در مواردى که قاضى عامه حکم به ثبوت اول ماه کرده باشد، اگر انسان یقین به خلاف نداشته باشد باید متابعت نماید، و در صورت یقین به خلاف باید احتیاط نماید به تفصیلى که در مناسک حج بیان نمودیم، و الله العالم.

منبع: استفتائات جدید، آیت الله العظمی جواد تبریزی (رحمه الله)، جلد اول، قم: نشر سرور، 1385.