پرسش :

چه کنیم تا کرونا به خانه‌هایمان راه پیدا نکند؟


پاسخ :
مهم‌ترین توصیه برای در امان ماندن از کرونا خانه نشینی و حذف تردد‌های غیرضروری است، اما بیرون رفتن برای خرید یا رفتن به سرکار اجتناب ناپذیر است، اولین کار بعد از ورود به خانه شستن دست و صورت است، حمام کردن و شستشوی بدن با صابون در صورت حضور در اماکن آلوده نیز توصیه می‌شود.

سعی کنید کفش‌ها و جوراب‌ها را بیرون از خانه در بیاورید، همچنین کیسه‌های نایلونی خرید را قبل از ورود به خانه دور بیاندازید و بسته بندی اقلام خرید‌ها داخل کیسه را تا جایی که می‌توانید ضدعفونی کنید.

به طور کلی غذای آماده بی خطر است، اما سعی کنید از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید، بهتر است برای کاهش رفت و آمد به صورت غیرحضوری خرید کنید، ضدعفونی کردن کارت بانکی، کلیدها، سوییچ خودرو و موبایل را هم فراموش نکنید.

در صورتی که برای پیشگیری ازبیماری کرونا در خانه ماندید و یا در صورت وجود بیمار کرونایی در خانه‌تان باید برخی نکات بهداشتی را رعایت کنید تا هر چه زودتر بتوانید این ویروس را شکست دهید.

فقط افرادی در خانه باشند که حضورشان برای مراقبت از بیماری ضروری است، بیمار در یک اتاق مجزا بماند، رفت و آمد و بازدید را محدود کنید.

افراد سالخوره یا مبتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی و دیابتی را از بیمار دور کنید، با دستگاه تهویه یا باز گذاشتن پنجره جریان هوا را در خانه کنترل کنید.

دستان خود را با آب و صابون بشویید، هنگام تماس با ترشحات بدن بیمار از دستمال یا دستکش استفاده کنید و وسایل یکبار مصرف را پس از استفاده دور بیاندازید.

روزانه سطوح و اجسام که بیمار با آن‌ها تماس دارد را ضدعفونی کنید، لباسشویی و ابزار نظافت را کاملا شسته و ضدعفونی کنید و سطوح، البسه و اجسامی که ممکن است خون یا ترشحات بدن روی آن‌ها باشد، ضدعفونی کنید.

ماندن در خانه باعث کاهش استرس ناشی از بیمارستان و افزایش روحیه بیماری می‌شود.
 

راه‌های مقابله با کرونا در آشپزخانه

اما مهم‌ترین بخش هر خانه برای شیوع بیشتر ویروس آشپزخانه است که برای پیشگیری و ضدعفونی کردن اجسام داخل آشپزخانه باید به نکات زیر دقت کنید:

۱- شست و شوی دست‌ها با آب وصابون قبل از ورود به آشپزخانه

۲- ضد عفونی کردن تمامی سطوح به صورت روزانه، خصوصا دستگیره‌های کابینت، یخچال، کشو، گاز و ... در غیر این صورت سطوح را با دستمال کاغذی یا پد‌های الکی یکبار مصرف لمس کرده و بلافاصله دور بیاندازید.

۳- ضدعفونی کردن خرید‌ها با الکل قبل از استفاده

۴- استفاده از دستمال‌های یکبار مصرف برای نظافت سطوح

۵- با وجود شستشوی روزانه ظروف از ظروف، لیوان، قاشق و چنگال مشترک استفاده نکنید.

۶- پرهیز از دست زدن به ظروف دیگران

۷- ضدعفونی اسکاچ به صورت روزانه

۸-، شستن دست‌ها بیش از خوردن غذا و میان وعده

۹- تخلیه روزانه سطل زباله

منبع» باشگاه خبرنگاران