پرسش :

زنی که عادت وقتیه و عددیه دارد اگر مقداری از ایام عادت را با مقداری قبل یا بعد از ایام عادت خون ببیند چه حکمی دارد؟


پاسخ :
این مسأله چند صورت دارد:

صورت اول: اگر مقداری از ایام عادت را با چند روز پیش از عادت که عرفاً بگویند عادتش جلو افتاده خون ببیند و روی هم از ده روز بیشتر نشود، همه حیض است، چه خون پیش از عادت نشانه های حیض را داشته باشد و چه خون پیش از عادت نشانه های حیض را نداشته باشد. و همچنین اگر مقداری از ایام عادت را با چند روز پیش از عادت - بیشتر از مقداری که عرفاً بگویند عادتش جلو افتاده - با نشانه های حیض خون ببیند و روی هم از ده روز بیشتر نشود، همه حیض است.

صورت دوم: اگر مقداری از ایام عادت را با چند روز پیش از عادت که عرفا بگویند عادتش جلو افتاده خون ببیند و روی هم از ده روز بیشتر شود، روزهایی که در عادت خون دیده با چند روز پیش از آن که روی هم به مقدار عادت او شود حیض و روزهای قبل از آن را استحاضه قرار دهد. چه خون پیش از عادت نشانه های حیض را داشته باشد و چه خون پیش از عادت نشانه های حیض را نداشته باشد. و همچنین اگر مقداری از ایام عادت را با چند روز پیش از عادت - بیشتر از مقداری که عرفا بگویند عادتش جلو افتاده - با نشانه های حیض خون ببیند و روی هم از ده روز بیشتر شود، روزهایی که در عادت خون دیده با چند روز پیش از آن که روی هم به مقدار عادت او شود حیض و روزهای قبل از آن را استحاضه قرار دهد.

صورت سوم: اگر مقداری از روزهای عادت را با چند روز بعد از عادت خون ببیند و روی هم از ده روز بیشتر نشود، در صورتی که خون روزهای بعد از عادت نشانه های حیض را داشته باشد همه حیض است.

صورت چهارم: اگر مقداری از روزهای عادت را با چند روز بعد از عادت خون ببیند و روی هم از ده روز بیشتر نشود، و خون روزهای بعد از عادت نشانههای حیض را نداشته باشد، در این صورت باید مجموع روزهای عادت و بعد از عادت را که به اندازه عادت باشد حیض قرار دهد و در زاید بر آن تا ده روز - بنابر احتیاط واجب - جمع کند بین تروک حائض و اعمال مستحاضه.

صورت پنجم: اگر مقداری از روزهای عادت را با چند روز بعد از عادت خون ببیند و روی هم از ده روز بیشتر شود، به مقدار عادت را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد. چه خون بعد از عادت نشانه های حیض را داشته باشد و چه خون بعد از عادت نشانه های حیض را نداشته باشد.

​​​​​​​منبع: دفتر آیت الله العظمی وحید خراسانی (دام ظله)