پرسش :

مراد از تقیه در جواز اقتداء به ائمۀ جماعت حرمین و جواز سجده بر فرشهاى مسجدین کدام قسم از تقیه است؟ آیا شامل تقیۀ مداراتى هم مى‌شود؟ یا اختصاص به خوف ضرر بر نفس یا عرض یا مال دارد؟


پاسخ :
باسمه تعالی؛ تقیۀ مداراتى است و جایز است، و تقیۀ خوف ضرر واجب است و در هر صورت اقتداء صورى است و باید قرائت را و لو به صورت حدیث نفس بخواند، و اگر در قسمتهایى از حرمین سنگ یا حصیر باشد باید در آنجا سجده کند، و اللّه العالم.

منبع: استفتائات جدید، آیت الله العظمی جواد تبریزی (رحمه الله)، جلد دوم، قم: نشر سرور، 1385.