پرسش :

شخص جنب در شب ماه رمضان از خواب دوم یا بیشتر بیدار می شود و دوباره می خوابد، درحالی که تصمیم داشته قبل از اذان غسل کند؛ ولی خواب می ماند. روزه اش چه حکمی دارد؟(1)


پاسخ :
اگر احتمال می داده که بیدار می شود، فقط باید روزۀ آن روز را قضا کند و کفاره بر او واجب نمی شود (حضرت امام و آیات عظام خویی، وحید، تبریزی و نوری).

اگر عادت یا اطمینان به بیدارشدن داشته، فقط باید روزۀ آن روز را قضا کند و کفاره بر او واجب نمی شود (آیات عظام گلپایگانی و صافی).

اگر اطمینان داشته بیدار می شود، باید روزۀ آن روز را قضا کند و کفاره بر او واجب نمی شود (آیات عظام سیستانی و زنجانی).

اگر احتمال می داده بیدار می شود، فقط باید روزۀ آن روز را قضا کند و نسبت به کفاره در خواب سوم و یا بیشتر، بنا بر احتیاط واجب کفاره نیز بدهد؛ به خلاف خواب دوم که فقط قضا کافی است (آیت الله فاضل).

اگر اطمینان داشته بیدار می شود، باید روزۀ آن روز را قضا کند و نسبت به کفاره در خواب سوم و یا بیشتر، کفاره نیز بدهد و در خواب دوم بنا بر احتیاط واجب، کفاره بدهد (آیت الله بهجت).
 
پی‌نوشت:
1- عروة الوثقی، فصل فیما یجب الامساک عنه، مسأله 56و58؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله 1630؛صافی، هدایة العباد، مسأله 1293و1294؛ گلپایگانی، هدایة العباد، مسأله 1294و1295؛ وحید، توضیح المسائل، مسأله 1638.

منبع: احکام روزه، اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی، انتشارات قدس رضوی، 1393.