پرسش :

آیا جماعت خواندن نماز عیدین، مشروعیت دارد؟(1)


پاسخ :
1. در زمان ظهور امام (علیه السلام):(2)
باید به جماعت خوانده شود (مشهور).
 
2. در زمان غیبت امام(علیه السلام):
الف. می توان به دو صورت جماعت و فرادا خواند (اراکی، گلپایگانی، خویی، فاضل، بهجت، نوری، سیستانی، تبریزی، مکارم، وحید).

ب. بنا بر احتیاط واجب، نماز عید فطر و قربان را در زمان غیبت امام(علیه السلام) به جماعت نخوانند؛ ولی به قصد رجاء مانعی ندارد و اگر فقیه عادل یا مأذون از طرف او آن را اقامه کند، جماعت خواندن با او مانعی ندارد (حضرت امام).

ج. جایز است نمایندگان ولی فقیه که از طرف وی، مجاز به اقامۀ نماز عید هستند؛ همچنین ائمه جمعه منصوب از طرف او نماز عید را در عصر حاضر به جماعت اقامه نمایند؛ در غیر این صورت احوط این است، فرادا بخوانند و به جماعت خواندن آن به قصد رجاء نه به قصد ورود، اشکال ندارد و اگر مصلحت اقتضا کند نماز عید در شهر برگزار شود، بهتر است غیر از امام جمعۀ منصوب از طرف ولی فقیه، کسی نماز را اقامه نکند (مقام معظم رهبری).

د. احتیاط این است، اگر آن را به جماعت می خوانند، به قصد رجاء به جا آورند (صافی).

ذ. بنابر احتیاط، به جماعت نخوانند (شبیری زنجانی).
 
پی نوشت:
1- توضیح المسائل مراجع، ج 1، مسأله 1407 و 1516؛ توضیح المسائل مراجع، ج 2، مسائل متفرقه، مسأله 17؛ عروة الوثقی، ج 1، فصل فی الجماعه، مسأله 2؛ أجوبه الاستفتائات رهبری، سوال 635؛ وحید، منهاج الصالحین، ج 1 ؛ مسأله 773.
2- درصورت جمع بودن شرایط نمازجمعه.

منبع: احکام فطریه و نماز عیدین، اداره پاسخگویی به سوالات آستان قدس رضوی، نشر قدس رضوی، 1392.