پرسش :

اگر زنى بیش از سه روز خون ببیند و در کمتر از ده روز پاک شود؛ چنانچه بین خون زخم و حیض شک داشته باشد، تکلیفش چیست؟


پاسخ :
آیات عظام امام، تبریزى، خامنه اى، سیستانى، فاضل و نورى: اگر پیش از آن خون حیض مى دیده است، آن را حیض قرار دهد و اگر پاک بوده، آن را پاک قرار دهد و عبادت هاى خود را به جا آورد.[1]

آیت اللّه  بهجت: این زن با فرو بردن پنبه به داخل رحم وارسى کند. اگر خون از طرف چپ بیرون آید، خون حیض است و اگر از طرف راست، بیرون آید خون زخم است، اگر وارسى ممکن نیست، در این صورت چنانچه پیش از آن خون حیض مى دیده است، آن را حیض قرار دهد و اگر پاک بوده، پاک قرار دهد و عبادت هاى خود را به جا آورد.[2]

آیت اللّه  صافى: اگر در ایام عادت (عادت وقتیه) باشد، باید خون حیض قرار دهد.[3]

آیت اللّه  مکارم: اگر نشانه هاى حیض را داشته باشد و یا پیش از آن خون حیض مى دیده، باید احتیاط کند؛ یعنى، تمام کارهایى که بر زن حائض حرام است ترک کند و تمام عبادت هایى که زن غیر حائض انجام مى دهد به جا آورد و اگر پیش از آن پاک بوده، پاک قرار دهد و عبادت هاى خود را به جا آورد.[4]

آیت اللّه  وحید: اگر در ایام عادت باشد و یا نشانه هاى حیض را داشته باشد، باید آن را خون حیض قرار دهد. در غیر این صورت اگر پیش از آن خون حیض مى دیده است، آن را حیض قرار دهد و اگر پاک بوده، پاک قرار دهد و عبادت هاى خود را به جا آورد.[5]
 
پی‌ نوشت:
[1]. توضیح المسائل مراجع، م 446 و دفتر: خامنه اى.
[2]. توضیح المسائل مراجع، م 446.
[3]. توضیح المسائل مراجع، م 446
[4]. مکارم، تعلیقات على العروة الوثقى، ج 1، فصل فى الحیض، م 5.
[5]. بهجت، توضیح المسائل مراجع، م 445 و وحید، توضیح المسائل، م 451.

منبع: احکام ویژه بانوان، مجتبى حسینى، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه ها، نشر معارف، 1388.