احکام بانکداری | سوال پانزده
پرسش :
از مهم ترین و بحث انگیزترین خدمات بانک ها بحث سپرده گذارى است، شما این مورد را چگونه ارزیابى مى کنید؟
پاسخ :
گاهى افرادى سرمایه دارند ولى قدرت تولید یا تجارت با آن راندارند، در اینجا بانک اسلامى سرمایه چنین افرادى را مى گیرد و با آن طبق عقود شرعیّه کار مى کند، در کارهاى تولیدى، صنعتى، کشاورزى، دامدارى و تجارى سرمایه گذارى مى نماید و سود آن را طبق توافق به عمل آمده تقسیم مى کند و سهمى براى سرمایه گذار قرار مى دهد.
اینجاست که باز بانک هاى ربوى از بانک هاى اسلامى جدا مى شوند. بانک هاى غیراسلامى از یک طرف سپرده هاى مردم را قبول مى کنند و سودى به شکل ربا به آنها مى پردازند و از طرف دیگر همین سپرده ها را به دیگران واگذار مى کنند و سود بیشترى به عنوان ربا دریافت مى کنند، که این عملکرد صد در صد حرام و ربا بلکه حرام مضاعف است.
ولى بانک هاى اسلامى با این سپرده ها، طبق عقود شرعیه قرارداد مى بندند و وارد کارهاى تولیدى مى شوند و سود حاصله را طبق توافق قبلى تقسیم مى کنند. در واقع در این جا سه خدمت انجام مى شود:
1. صاحب سرمایه از سرمایه اش استفاده مى برد.
2. بانک هم در این معامله سودى مى برد.
3. نقدینگى هاى مردم از رکود خارج مى شود و عوارض رکود پول که تورم و فساد است، حاصل نمى شود و درمجموع، حرکت خوبى به سود جامعه به وجود مى آید و سبب شکوفایى اقتصادى مى شود، مشروط بر این که درست عمل شود.
منبع: احکام غرب نشینان، مطابق با فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دام ظله)، تهیه و تنظیم: محمدصادق مطهری فرد، انتشارات نسل جوان، 1395.
گاهى افرادى سرمایه دارند ولى قدرت تولید یا تجارت با آن راندارند، در اینجا بانک اسلامى سرمایه چنین افرادى را مى گیرد و با آن طبق عقود شرعیّه کار مى کند، در کارهاى تولیدى، صنعتى، کشاورزى، دامدارى و تجارى سرمایه گذارى مى نماید و سود آن را طبق توافق به عمل آمده تقسیم مى کند و سهمى براى سرمایه گذار قرار مى دهد.
اینجاست که باز بانک هاى ربوى از بانک هاى اسلامى جدا مى شوند. بانک هاى غیراسلامى از یک طرف سپرده هاى مردم را قبول مى کنند و سودى به شکل ربا به آنها مى پردازند و از طرف دیگر همین سپرده ها را به دیگران واگذار مى کنند و سود بیشترى به عنوان ربا دریافت مى کنند، که این عملکرد صد در صد حرام و ربا بلکه حرام مضاعف است.
ولى بانک هاى اسلامى با این سپرده ها، طبق عقود شرعیه قرارداد مى بندند و وارد کارهاى تولیدى مى شوند و سود حاصله را طبق توافق قبلى تقسیم مى کنند. در واقع در این جا سه خدمت انجام مى شود:
1. صاحب سرمایه از سرمایه اش استفاده مى برد.
2. بانک هم در این معامله سودى مى برد.
3. نقدینگى هاى مردم از رکود خارج مى شود و عوارض رکود پول که تورم و فساد است، حاصل نمى شود و درمجموع، حرکت خوبى به سود جامعه به وجود مى آید و سبب شکوفایى اقتصادى مى شود، مشروط بر این که درست عمل شود.
منبع: احکام غرب نشینان، مطابق با فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دام ظله)، تهیه و تنظیم: محمدصادق مطهری فرد، انتشارات نسل جوان، 1395.
پرسش و پاسخ مرتبط
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}