پرسش :

آیا محرم قبل از آن که خودش تقصیر کند و از احرام خارج شود مى‌تواند براى دیگرى تقصیر کند (ناخن بگیرد یا مو بچیند)؟


پاسخ :
امام خمینى (رحمه الله):
ناخن گرفتن اشکال ندارد ولى چیدن مو جایز نیست.

آیة اللّٰه گلپایگانى (رحمه الله):
این کار عمداً جایز نیست و اگر جهلاً این کار را کرد تقصیر براى شخص تقصیر شده کافى است و بر تقصیر کننده کفاره نیست. واللّٰه العالم.

آیة اللّٰه اراکى (رحمه الله):
نمى‌تواند و موجب کفاره است اگر به تراشیدن سر باشد یا به ازالۀ مو و به غیر آن کفاره ندارد و حرام هم نیست.

آیة اللّٰه فاضل (رحمه الله):
نمى‌تواند.

آیة اللّٰه بهجت (رحمه الله):
محرم مى‌تواند ناخن دیگرى را بگیرد، ولى نمى‌تواند ازالۀ موى او نماید هر چند تقصیر صحیح است.

آیة اللّٰه تبریزى (رحمه الله):
نمى‌تواند موى شخص دیگر را بچیند ولى گرفتن ناخن شخص دیگر مانعى ندارد واللّٰه العالم.

آیة اللّٰه زنجانى (حفظه الله):
مُحرم نمى‌تواند از دیگرى مو بچیند ولى ناخن گرفتن از دیگرى جایز است.

آیة اللّٰه مکارم (حفظه الله):
جایز نیست موى دیگرى را بچیند.

آیة اللّٰه سیستانى (حفظه الله):
براى محرم جایز نیست که موى خود یا دیگرى را از بدن جدا نماید ولى بعید نیست که ناخن دیگرى را گرفتن براى محرم جایز باشد هرچند احتیاط در ترک است.

آیة اللّٰه صافى (حفظه الله):
جایز نیست. واللّٰه العالم.

آیة اللّٰه نورى (حفظه الله):
مى‌تواند ناخن دیگرى را بگیرد ولى نمى‌تواند موى دیگرى را حلق یا تقصیر کند.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​‌منبع: استفتائات ویژه حج از محضر مراجع عظام تقلید، مرکز تحقیقات حج، تهران: نشر مشعر، ۱۳۷۵