پرسش :

اگر حاجى در روز عید، موفق به قربانى نشد، آیا مى‌تواند شب انجام دهد و یا باید در روزهاى آینده ذبح کند؟


پاسخ :
امام خمینى (رحمه الله):
تأخیر ذبح از روز عید عمداً جایز نیست على الأحوط، لکن اگر تأخیر شد، عمداً یا جهلاً یا نسیاناً، ذبح در شب کفایت مى‌کند.

آیة اللّٰه گلپایگانى (رحمه الله):
در روزهاى آینده قربانى کند. واللّٰه العالم.

آیة اللّٰه اراکى (رحمه الله):
روز باید قربانى کند على الأحوط.

آیة اللّٰه فاض (رحمه الله):
ذبح در شب جایز نیست مگر براى خائف.

آیة اللّٰه بهجت (رحمه الله):
مى‌تواند شب قربانى کند.

آیة اللّٰه تبریزى (رحمه الله):
بنابر احتیاط باید در روزهاى آینده تا آخر روز سیزدهم انجام دهد بلکه اگر عذرش مستمر بود مى‌تواند تا آخر ماه ذى‌الحجه تأخیر نماید. واللّٰه العالم.

آیة اللّٰه زنجانى (حفظه الله):
قربانى باید در روز انجام گیرد ولى تأخیر آن از روز عید تا روز دوازدهم اختیاراً جایز است.

آیة اللّٰه مکارم (حفظه الله):
ذبح در شب کفایت نمى‌کند و حتى در حال اختیار مى‌تواند تا روز سیزدهم ذبح کند.

آیة اللّٰه سیستانى (حفظه الله):
احتیاط این است که در شب قربانى نکند.

آیة اللّٰه صافى (حفظه الله):
ذبح در شب بر خلاف احتیاط است مى‌تواند در روز بعد ذبح کند. واللّٰه العالم.

آیة اللّٰه نورى (حفظه الله):
ذبح در شب نیز کافى است هرچند که روز بعد بهتر است.

​​​​​​​​​​​​​​‌منبع: استفتائات ویژه حج از محضر مراجع عظام تقلید، مرکز تحقیقات حج، تهران: نشر مشعر، ۱۳۷۵