پرسش :

برادرم ۱۱ سال دارد و ۲ ماه پیش در یک تصادف رانندگی دست چپش از ۶ ناحیه به ترتیب بازو نزدیک ارنج، در رفتگی ارنج، شکستگی، دوباره شکستگی و در رفتگی مج دست آسیب دید. حالا که نزدیک ۷۰ روز از عمل جراحی دستش میگذره در محل بازو استخوان های دو سر شکستگی در مختصات طبیعی خودش جوش نخورده و یه ذره در آمدگی دارد که نوک ارنج رو تیز نشون میده. راهنمایی بفرمایید مراحل اصلاحی درمان را تا اینکه بنده پیگیر کار درمان شوم و به امید خدا دستش درست و قشنگ مثل اون یکی دستش از نظر ظاهر و باطن شود.


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
وقتی اندام فوقانی فردی بدنبال تصادف از شش ناحیه شکسته میشود انتظار اینکه اندام درست و قشنگ از نظر ظاهر و باطن مانند دست دیگر شود غیر واقعی است. در این موارد پزشک معالج حداکثر تلاش خود را انجام میدهد تا در درجه اول کارآیی اندام به حد قبل از شکستگی نزدیک شود. شکل استخوان و اندام در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

در اندام فوقانی کارکرد، اهمیت بسیار بیشتری از ظاهر دارد و در بعضی موارد پزشک برای بهبود کارکرد اندام ممکن است مجبور شود از مسائل زیبایی چشم پوشی کند.

اگر ظاهر اندام فوقانی در نگاه کردن مشکلی را نشان نمیدهد و تغییراتی که ذکر شده فقط در رادیوگرافی دیده میشود نیازی به تصحیح جابجایی وجود ندارد. در این موارد پزشک معالج بیشتر پیگیر جوش خوردن شکستگی و بدست آوردن دامنه حرکتی مفاصل و ظاهر مناسبی برای اندام است و اینکه در تصویر رادیولوژی استخوان ها دقیقا روی هم نباشند اهمیت زیادی ندارد ( البته در صورتی که شرایط قبلی بدست آمده باشد).
​​​​​​​
منبع: ایران ارتوپد